Indiai kormányzati források szerint elképzelhető, hogy az egész Boeing–787-8 Dreamliner flottát földre parancsolják, miután csütörtökön súlyos légi katasztrófa történt: egy Londonba tartó Air India gép lezuhant nem sokkal azután, hogy felszállt az ahmedabadi repülőtérről. A fedélzeten tartózkodó 242 utas és személyzet közül mindössze egyetlen ember élte túl a szerencsétlenséget.
A katasztrófa után azonnal felerősödtek a biztonsági aggályok az amerikai gyártású, széles törzsű utasszállítóval kapcsolatban. Az indiai kormány – amerikai hatóságokkal együttműködve – biztonsági felülvizsgálatot kezdeményezett, amelynek eredményeként ideiglenesen leállíthatják az egész 787-8 flottát. „A vizsgálat eredményétől függően döntenek a Dreamlinerek sorsáról” – mondta egy magas rangú forrás. Emellett az Air India karbantartási protokolljait is górcső alá veszik.
A tragédia helyi idő szerint csütörtökön 13:30-kor történt: a Flight AI 171 járat néhány másodperccel a felszállás után magasságot vesztett, majd a BJ Orvosi Főiskola lakónegyedének épületeibe csapódott a Meghaninagar negyedben, ahol hatalmas tűz ütött ki. A torony szerint a pilóta még ki tudott adni egy „Mayday” vészjelzést, mielőtt a gép megsemmisült.
Légi közlekedési szakértők a vizuális bizonyítékok alapján úgy vélik, hogy a hajtóművek tolóerejének hiánya vagy madárütközés is állhat a katasztrófa mögött.
A roncsok között holttesteket húztak ki, több sérültet égési sérülésekkel szállítottak a közeli városi kórházba.
A Boeing–787 Dreamliner az elmúlt másfél évtizedben technológiai áttörésként vonult be a repüléstörténelembe: könnyű kompozit anyagainak és fejlett elektromos rendszereinek köszönhetően akár 20%-kal is üzemanyag-hatékonyabb, mint elődei. Az első kereskedelmi járatot 2011-ben a japán All Nippon Airways teljesítette Tokió és Hongkong között.
A 787-es sorozat eddig három változatban készült: a 787-8 (248 utas, a legkisebb és elsőként bevezetett), a 787-9 (296 utas, nagyobb hatótáv), valamint a 787-10 (336 utas, de kisebb hatótáv). A típusból eddig több mint 2500 darabot adtak el világszerte, és csak az Air India flottájában 47 ilyen repülőgép szolgál. A mostani katasztrófáig a típus makulátlan baleseti statisztikával rendelkezett, nem volt ismert halálos kimenetelű balesete.
Ennek fényében különösen megrázó az első végzetes baleset híre. A balesetet követően az indiai közlekedési minisztérium egy magas szintű vizsgálóbizottságot állított fel Ram Mohan Naidu légi közlekedésért felelős miniszter vezetésével. A vizsgálat célja nemcsak a pontos okok feltárása, hanem annak megállapítása is, hogy a Boeing 787-8 típusú gépek biztonságosan üzemeltethetők-e a jövőben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.