BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egy veszély ideiglenesen elhárult, áradhat a világpiacra a szaúdi olaj – vagy mégsem?

Amerika erőt mutatott, és az eredmény fellélegzést okozhat a világon. A veszély azonban nem múlt el, a húszik könnyedén lezárhatnák a vörös-tengeri kijáratot. Jemen és Irán együtt könnyen megnehezíthetik a világ olajellátását, ha összeomlik a tűzszünet – és sajnos vannak jelei, hogy pont ez történik.

Ha betartanák a tűzszünetet, elhárulhatna a globális olajpiacokat fenyegető legnagyobb veszély. A frissen bejelentett izraeli–iráni tűzszünetnek köszönhetően volna esély arra, hogy nem eszkalálódik tovább a közel-keleti konfliktus, amelybe pár napja új szereplő lépett be Irán oldalán, Jemen. A húszik ugyan katonai szempontból nem képviselnek jelentős erőt, de erre nem is lett volna szükség ahhoz, hogy fennakadásokat okozzanak a globális ellátásban. A tűzszünet azonban – kedden villámgyorsan kiderült – törékeny, és talán nem is fenntartható. A határozott amerikai csapások Iránra, amelyeket Donald Trump elnök tűzszüneti bejelentése követett, megteremtik a lehetőséget, hogy a világgazdaság nem fordul veszélyeket rejtő irányba. 

Jemen
Jemen háborúba lépése tovább bonyolíthatja az olajellátást / Fotó: Maksim Safaniuk / Shutterstock

Kedden reggel Irán és Izrael is kihirdette a tűzszünetet – tudósított a Magyar Nemzet; a fegyvernyugvás hírét eredetileg Donald Trump amerikai elnök közölte közösségi oldalán.

Ez jelentős fordulat az elmúlt napok eseményei után, hiszen az iráni parlament már jóváhagyta a Hormuzi-szoros lezárását, amelyen keresztül áramlik a tengeren szállított olaj 30, a cseppfolyósított gáz (LNG) 20 százaléka. A szoros lezárásával vagy elaknásításával 

gyakorlatilag elvághatták volna Irakot, Kuvaitot és Katart a piacaiktól,

egyiknek sincs ugyanis alternatív útvonala. Irak a világ hatodik, Kuvait a 10., Katar pedig a 14. legnagyobb olajtermelője, az utóbbi ráadásul a harmadik legnagyobb LNG-exportőr a világon az Egyesült Államok és Ausztrália után.

Tovább bonyolította a helyzetet, hogy első országként beszálltak a háborúba a húszik, hadat üzentek az Egyesült Államoknak és Izraelnek. És hogy végképp ne legyen egyszerű a kilátások értelmezése: alig erősítette meg Izrael a tűzszünet életbe lépését, megint elkezdtek röpködni a rakéták.

Irán Katar területére küldött rakétákat, erre csökkent az olaj és az arany ára – mi történik itt?
Irán közép-európai idő szerint hétfő este rakétatámadást hajtott végre egy, Katar területén lévő amerikai támaszpont ellen. A támadás után nem sokkal a kőolaj ára mérséklődött, majd az aranyé is a fékre lépett, a kedd reggeli ázsiai és európai tőzsdenyitás pedig derűs hangulatot hozott. Mindez furcsa fejleménynek tűnik az újabb eszkalációs fejlemény után, de van rá magyarázat – fejtegeti az Origo.

Mit jelenthetne Jemen háborúba lépése?

Jemen, pontosabban a húszik háborúba lépése első pillantásra talán nevetségesnek tűnik, mert mit ér egy milícia a világ és a Közel-Kelet legerősebb katonai hatalmával, az Egyesült Államokkal és Izraellel szemben? Hagyományos összecsapásban nyilván semmit, ártani viszont rengeteget tudtak volna és tudnának, ha nem bizonyul tartósnak a tűzszünet.

A Perzsa-öböl (más néven Arab-öböl) menti olajtermelő országok közül a világ második és nyolcadik legnagyobbja, Szaúd-Arábia és az Egyesült Arab Emírségek (EAE) tudja csak elkerülni a Hormuzi-szorost, mert mindkettőnek van olyan olajvezetéke, amelyik ebben az esetben is szabad kikötőhöz vezet.

Veszélyben lévő szaúdi olajvezeték
 

A Reuters elemzője szerint az EAE áprilisban napi 3,3 millió hordó kőolajat hozott felszínre, és rendelkezik egy napi 1,5 millió hordónyi mennyiség szállítására alkalmas vezetékkel. Abu-Dzabi termelői így biztonságban vannak.

Mi lesz Szaúd-Arábia olajexportjával?

Nem ez azonban a helyzet Szaúd-Arábiával. A világ első számú olajexportőre napi kilencmillió hordó olajat termel, és szintén van egy kelet–nyugati vezetéke, amely ezt el tudja szállítani az abkaiki (Abqaiq) olajmezőről a vörös-tengeri Janbu (Yanbu) kikötőjébe. A vezeték kapacitása napi ötmillió hordó, de ideiglenesen hétmillióra bővíthető.

A probléma azonban az, hogy 

ez a nyugati útvonal ki van téve a húszik támadásának,

akik évek óta okoznak súlyos zavarokat a Vörös-tenger hajóforgalmában.

Ha ellehetetlenítenék a szaúdi tankerek kijutását az Ádeni-öbölbe és onnan az Arab-tengerre, akkor azok kénytelenek lennének áthajózni a fél világon, a Szuezi-csatornán, a Földközi-tengeren, majd Afrikát megkerülve visszajutni gyakorlatilag onnan, ahová indultak, hogy elérjenek a legnagyobb piacaikra: 

  • Kínába, 
  • Japánba, 
  • Dél-Koreába 
  • és Indiába.
Houthi supporters demonstrate against the US and Israel
A húszik elzárhatják Szaúd-Arábiát a legnagyobb piacaitól / Fotó: Anadolu via AFP

A hatalmas kerülő irdatlan összegekbe kerülne, ami jelentősen megemelné az olaj árát.

Olcsó aknák tökéletesen megfelelnek

Bár a húszik csak Izraelt és az amerikai hajókat fenyegették meg, katonai konfliktusuk Szaúd-Arábiával gyakorlatilag 2015 óta tart, így nem valószínű, hogy nem használnák ki adott esetben a tökéletes alkalmat Rijád bosszantására.

Elemzők szerint ugyanúgy le tudnák zárni a Vörös-tenger déli kijáratát, mint Irán a Hormuzi-szorost. Nicholas Brumfield Jemen-szakértő az Al-Dzsazíra arab hírtelevízió internetes oldalának nyilatkozva emlékeztetett, hogy a tengeri aknák „nagyon alacsony technológiai színvonalú, könnyen elkészíthető és elhelyezhető robbanószerkezetek, amelyek mindazonáltal jelentős bizonytalanságot okoznának a globális szállítmányozóknak”.

Egyetért vele Husszain Albukaiti húszibarát politikai kommentátor is. 

Nem hiszem, hogy Irán vagy Jemen habozni fog, hogy szükség esetén tengeri aknákat használjon, hogy blokkolja a teljes hajózási vonalat a térségünkben

– mondta a portálnak.
 

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.