Kína zöldfolyosót nyitna a nyugati autóiparnak kulcsfontosságú ritkaföldfémek exportjára, ha viszonzásként lépéseket tesznek feléjük – tudta meg a CNBC.
A kínai kereskedelmi minisztérium szombaton közölte, hogy kész zöldfolyosót kialakítani az exportengedély-kérelmeknek, hogy felgyorsítsa az uniós vállalatok jóváhagyási folyamatait.
Peking napokkal ezelőtt lépett az amerikai autógyártók ügyében, engedélyt adott ritkaföldfémek exportjára az olyan vállalatok beszállítóinak, mint a General Motors, a Ford vagy a Stellantis.
Wang Wentao kereskedelmi miniszter szombaton
reményét fejezte ki, hogy az EU is kölcsönös lépéseket tesz, és intézkedéseket hoz a csúcstechnológiai termékek jogszerű kereskedelmének elősegítésére Kínával.
Ha ez megtörténik, akkor az Európai Unió szembemenne a fő szövetséges Egyesült Államok álláspontjával az amerikai–kínai kereskedelmi háborúban. Amerika ugyanis azzal akarja meggátolni, hogy a kínai gazdaság lekörözze, hogy visszatartja a csúcstechnológiát tőle és a szövetségeseitől is ezt várja el.
Kína április elején vezetett be korlátozásokat az autóiparban, a hadiiparban és az energiaágazatban széles körben használt ritkaföldfémekre és mágnesre válaszul Donald Trump volt amerikai elnök vámemeléseire. Az érintett fémek kulcsszerepet játszanak a belső égésű motorok és az elektromos járművek gyártásában is.
Maximilian Butek, a Német Kereskedelmi Kamara igazgatósági tagja szerint a bejelentés jó hír az európai vállalatoknak, ugyanakkor nem világos, hogy a gyorsított eljárás csak nagyvállalatokra vagy általánosan az ágazatra vonatkozik-e.
Butek szerint az európai autógyártók üdvözlik a diplomáciai áttörést, ám az EU-nak diverzifikálnia kell az ellátási láncait. „Minket teljesen váratlanul ért, hogy Kína ezt a kártyát is kijátssza, miközben ez lényegében az amerikai vámintézkedésekre adott megtorlás. Most mi, európai cégek, ennek a kereskedelmi háborúnak a kereszttüzébe kerültünk – ez pedig egyáltalán nem az, amit szeretnénk.”
A kínai bejelentés előtt az ACEA, az európai autógyártók szövetsége már figyelmeztetett, hogy egyes tagjaik már júliustól leállíthatják a termelést. A szövetség szerint a kínai exportengedélyek április óta „jelentős” késéssel érkeznek, miközben a készletek világszerte apadnak.
Az Európai Autóipari Beszállítók Szövetsége pedig arról tájékoztatott, hogy
máris több üzemet be kellett zárni a kínai korlátozások miatt, és a következő hetekben további leállások várhatók.
A Suzuki Motor például leállította Swift modelljének gyártását a ritkaföldfémek hiánya miatt.
Kína uralja a globális ritkaföldfémpiacot, a világ termelésének mintegy 60 százalékát adja. Az amerikai hatóságok szerint ez stratégiai kihívást jelent a fenntartható energiára való globális átállás szempontjából. Többen már a félvezetőhiányhoz hasonló iparági válság lehetőségét emlegetik, amely a Covid–19-járvány idején bénította meg az autógyártást.
Ráadásul a kereslet a következő években robbanásszerűen növekedhet, ahogy a világ egyre inkább áttér a tiszta energiára és elektromobilitásra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.