Kína csábító ajánlattal kecsegteti az európai autóipart, de nincs ingyen ebéd
Kína zöldfolyosót nyitna a nyugati autóiparnak kulcsfontosságú ritkaföldfémek exportjára, ha viszonzásként lépéseket tesznek feléjük – tudta meg a CNBC.

A kínai kereskedelmi minisztérium szombaton közölte, hogy kész zöldfolyosót kialakítani az exportengedély-kérelmeknek, hogy felgyorsítsa az uniós vállalatok jóváhagyási folyamatait.
Peking napokkal ezelőtt lépett az amerikai autógyártók ügyében, engedélyt adott ritkaföldfémek exportjára az olyan vállalatok beszállítóinak, mint a General Motors, a Ford vagy a Stellantis.
Wang Wentao kereskedelmi miniszter szombaton
reményét fejezte ki, hogy az EU is kölcsönös lépéseket tesz, és intézkedéseket hoz a csúcstechnológiai termékek jogszerű kereskedelmének elősegítésére Kínával.
Ha ez megtörténik, akkor az Európai Unió szembemenne a fő szövetséges Egyesült Államok álláspontjával az amerikai–kínai kereskedelmi háborúban. Amerika ugyanis azzal akarja meggátolni, hogy a kínai gazdaság lekörözze, hogy visszatartja a csúcstechnológiát tőle és a szövetségeseitől is ezt várja el.
Európa az amerikai–kínai kereskedelmi háború tűzvonalába került
Kína április elején vezetett be korlátozásokat az autóiparban, a hadiiparban és az energiaágazatban széles körben használt ritkaföldfémekre és mágnesre válaszul Donald Trump volt amerikai elnök vámemeléseire. Az érintett fémek kulcsszerepet játszanak a belső égésű motorok és az elektromos járművek gyártásában is.
Maximilian Butek, a Német Kereskedelmi Kamara igazgatósági tagja szerint a bejelentés jó hír az európai vállalatoknak, ugyanakkor nem világos, hogy a gyorsított eljárás csak nagyvállalatokra vagy általánosan az ágazatra vonatkozik-e.
Butek szerint az európai autógyártók üdvözlik a diplomáciai áttörést, ám az EU-nak diverzifikálnia kell az ellátási láncait. „Minket teljesen váratlanul ért, hogy Kína ezt a kártyát is kijátssza, miközben ez lényegében az amerikai vámintézkedésekre adott megtorlás. Most mi, európai cégek, ennek a kereskedelmi háborúnak a kereszttüzébe kerültünk – ez pedig egyáltalán nem az, amit szeretnénk.”
A kínai bejelentés előtt az ACEA, az európai autógyártók szövetsége már figyelmeztetett, hogy egyes tagjaik már júliustól leállíthatják a termelést. A szövetség szerint a kínai exportengedélyek április óta „jelentős” késéssel érkeznek, miközben a készletek világszerte apadnak.
Az Európai Autóipari Beszállítók Szövetsége pedig arról tájékoztatott, hogy
máris több üzemet be kellett zárni a kínai korlátozások miatt, és a következő hetekben további leállások várhatók.
A Suzuki Motor például leállította Swift modelljének gyártását a ritkaföldfémek hiánya miatt.
Kína uralja a globális ritkaföldfémpiacot, a világ termelésének mintegy 60 százalékát adja. Az amerikai hatóságok szerint ez stratégiai kihívást jelent a fenntartható energiára való globális átállás szempontjából. Többen már a félvezetőhiányhoz hasonló iparági válság lehetőségét emlegetik, amely a Covid–19-járvány idején bénította meg az autógyártást.
Ráadásul a kereslet a következő években robbanásszerűen növekedhet, ahogy a világ egyre inkább áttér a tiszta energiára és elektromobilitásra.



