BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kína csábító ajánlattal kecsegteti az európai autóipart, de nincs ingyen ebéd

Húzd meg-ereszd meg: Kína felkínálja az európai autógyártóknak azt, amire szomjaznak, ám ez nincs ingyen. Európa több autóipari üzeme is leállhat a kínai ritkaföldfémek hiányában. Az ázsiai állam segítene a kivéreztetett iparon, azonban cserébe csúcstechnológiát vár.

Kína zöldfolyosót nyitna a nyugati autóiparnak kulcsfontosságú ritkaföldfémek exportjára, ha viszonzásként lépéseket tesznek feléjük – tudta meg a CNBC.

kína Mining,Dump,,Or,Haul,Truck,With,A,Load,Of,Rock, ritkaföldfém
 Európa több autóipari üzeme is leállhat a kínai ritkaföldfémek hiányában / Fotó: BJP7images

A kínai kereskedelmi minisztérium szombaton közölte, hogy kész zöldfolyosót kialakítani az exportengedély-kérelmeknek, hogy felgyorsítsa az uniós vállalatok jóváhagyási folyamatait. 

Peking napokkal ezelőtt lépett az amerikai autógyártók ügyében, engedélyt adott ritkaföldfémek exportjára az olyan vállalatok beszállítóinak, mint a General Motors, a Ford vagy a Stellantis.

Wang Wentao kereskedelmi miniszter szombaton

reményét fejezte ki, hogy az EU is kölcsönös lépéseket tesz, és intézkedéseket hoz a csúcstechnológiai termékek jogszerű kereskedelmének elősegítésére Kínával.

Ha ez megtörténik, akkor az Európai Unió szembemenne a fő szövetséges Egyesült Államok álláspontjával az amerikai–kínai kereskedelmi háborúban. Amerika ugyanis azzal akarja meggátolni, hogy a kínai gazdaság lekörözze, hogy visszatartja a csúcstechnológiát tőle és a szövetségeseitől is ezt várja el.

Európa az amerikai–kínai kereskedelmi háború tűzvonalába került

Kína április elején vezetett be korlátozásokat az autóiparban, a hadiiparban és az energiaágazatban széles körben használt ritkaföldfémekre és mágnesre válaszul Donald Trump volt amerikai elnök vámemeléseire. Az érintett fémek kulcsszerepet játszanak a belső égésű motorok és az elektromos járművek gyártásában is.

Maximilian Butek, a Német Kereskedelmi Kamara igazgatósági tagja szerint a bejelentés jó hír az európai vállalatoknak, ugyanakkor nem világos, hogy a gyorsított eljárás csak nagyvállalatokra vagy általánosan az ágazatra vonatkozik-e.

Butek szerint az európai autógyártók üdvözlik a diplomáciai áttörést, ám az EU-nak diverzifikálnia kell az ellátási láncait. „Minket teljesen váratlanul ért, hogy Kína ezt a kártyát is kijátssza, miközben ez lényegében az amerikai vámintézkedésekre adott megtorlás. Most mi, európai cégek, ennek a kereskedelmi háborúnak a kereszttüzébe kerültünk – ez pedig egyáltalán nem az, amit szeretnénk.”

A kínai bejelentés előtt az ACEA, az európai autógyártók szövetsége már figyelmeztetett, hogy egyes tagjaik már júliustól leállíthatják a termelést. A szövetség szerint a kínai exportengedélyek április óta „jelentős” késéssel érkeznek, miközben a készletek világszerte apadnak.

Az Európai Autóipari Beszállítók Szövetsége pedig arról tájékoztatott, hogy 

máris több üzemet be kellett zárni a kínai korlátozások miatt, és a következő hetekben további leállások várhatók.

A Suzuki Motor például leállította Swift modelljének gyártását a ritkaföldfémek hiánya miatt.

Kína uralja a globális ritkaföldfémpiacot, a világ termelésének mintegy 60 százalékát adja. Az amerikai hatóságok szerint ez stratégiai kihívást jelent a fenntartható energiára való globális átállás szempontjából. Többen már a félvezetőhiányhoz hasonló iparági válság lehetőségét emlegetik, amely a Covid–19-járvány idején bénította meg az autógyártást.

Ráadásul a kereslet a következő években robbanásszerűen növekedhet, ahogy a világ egyre inkább áttér a tiszta energiára és elektromobilitásra.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.