Peking dominanciája a globális ellátási láncokban a vámháború kirobbanásával nyilvánvalóvá vált, és például olyan szektorokban, mint az autóipar, a kínai ritkaföldfémekre vonatkozó kereskedelmi korlátozásokkal akár világszerte az üzemek bezárására tudnák kényszeríteni még a legnagyobb gyártókat is – figyelmeztetett a CNBC.
Április 4-én Kína váratlanul leállította a nehéz-ritkaföldfémek exportját, és ezzel sokkolta az autóipart. Az első hatások azonnaliak voltak: egyes európai autógyárak ideiglenesen bezártak, a Ford pedig leállította Explorer SUV modelljének gyártását. A döntés élesen rávilágít arra, milyen mértékben függ a globális járműipar egyetlen országtól.
A ritkaföldfémek – összesen tizenhét elemből álló csoport – elengedhetetlenek nemcsak az elektromos, hanem a hagyományos autókhoz is.
A belső égésű motorokban a katalizátorokhoz szükségesek, az elektromos járművekben pedig a motorokhoz és akkumulátorokhoz. De a lista nem áll meg itt: biztonsági övek, kormányrendszerek, fedélzeti elektronika – gyakorlatilag nincs autó ritkaföldfémek nélkül.
„A ritkaföldfémek nélkül nem lehet autót gyártani” – mondta Gracelin Baskaran, a Center for Strategic and International Studies kritikus nyersanyagokkal foglalkozó igazgatója. Hozzátette: nemcsak az elektromos autókról van szó, hanem az egész iparágról.
Míg Kína „csupán” 70 százalékát adja a világ ritkaföldfém-bányászatának, a feldolgozásban gyakorlatilag teljes monopóliummal rendelkezik. A nehéz ritkaföldfémek feldolgozásának 90 százaléka zajlik Kínában – és ezen belül is teljesen kínai kézben van a kritikus szétválasztási és finomítási szakasz.
Baskaran szerint Peking már 2023 óta folyamatosan szigorítja az exportpolitikáját a stratégiai nyersanyagok esetében. A mostani lépés mégis meglepetésként érte a világot.
„Teljesen váratlanul jött. Senkinek nem volt ideje reagálni” – mondta Dan Hearsch, az AlixPartners autóipari tanácsadó cég ügyvezetője. Mint elmondta, az ellátási láncban lévő készletek néhány hét alatt elfogytak.
Azóta ugyan Kína enyhített a korlátozásokon, bizonyos alkatrészgyártók újra hozzájuthatnak a nyersanyagokhoz, és az amerikai kormány is gyorsított szállítási megállapodást jelentett be.
De a szakértők szerint ezek csak ideiglenes megoldások.
„Még messze vagyunk a biztonságtól – figyelmeztet Baskaran. – Az amerikai–kínai kapcsolat továbbra is ingatag: a vámháborúk és nyersanyagkorlátozások miatt bármikor újabb szigorítás jöhet.”
A hosszabb távú megoldások – új lelőhelyek nyitása, feldolgozókapacitások kiépítése, újrahasznosítás – lassan haladnak, és jelentős beruházásokat igényelnek. A mostani krízis talán arra ösztönzi a szektort, hogy gyorsítsa ezek fejlesztését. De az idő szűkös.
Dan Hearsch szerint a ritkaföldfémek csak a kezdet.
Ma ez a gond, de holnap jöhet egy másik nyersanyag, amire most még nem is gondolunk – és hirtelen az lesz a legkritikusabb
– figyelmeztetett.
A globális autógyártók tehát nemcsak egy nyersanyagválsággal néznek szembe, hanem egy olyan korszak kihívásaival, ahol a geopolitikai kockázatok az iparág működését napok alatt megbéníthatják.
Peking listázza és börtönnel fenyegeti a ritkaföldfémek szakértőit
Kulcsszerepet játszanak a kereskedelmi háborúban ezek az ásványok. A ritkaföldfémek termelését Kína dominálja, és féltékenyen őrzi szakmai titkait.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.