
Ritkaföldfémkrízis: a kínai szigor miatt világszerte leállhatnak az autógyárak
Peking dominanciája a globális ellátási láncokban a vámháború kirobbanásával nyilvánvalóvá vált, és például olyan szektorokban, mint az autóipar, a kínai ritkaföldfémekre vonatkozó kereskedelmi korlátozásokkal akár világszerte az üzemek bezárására tudnák kényszeríteni még a legnagyobb gyártókat is – figyelmeztetett a CNBC.

Április 4-én Kína váratlanul leállította a nehéz-ritkaföldfémek exportját, és ezzel sokkolta az autóipart. Az első hatások azonnaliak voltak: egyes európai autógyárak ideiglenesen bezártak, a Ford pedig leállította Explorer SUV modelljének gyártását. A döntés élesen rávilágít arra, milyen mértékben függ a globális járműipar egyetlen országtól.
A ritkaföldfémek – összesen tizenhét elemből álló csoport – elengedhetetlenek nemcsak az elektromos, hanem a hagyományos autókhoz is.
A belső égésű motorokban a katalizátorokhoz szükségesek, az elektromos járművekben pedig a motorokhoz és akkumulátorokhoz. De a lista nem áll meg itt: biztonsági övek, kormányrendszerek, fedélzeti elektronika – gyakorlatilag nincs autó ritkaföldfémek nélkül.
„A ritkaföldfémek nélkül nem lehet autót gyártani” – mondta Gracelin Baskaran, a Center for Strategic and International Studies kritikus nyersanyagokkal foglalkozó igazgatója. Hozzátette: nemcsak az elektromos autókról van szó, hanem az egész iparágról.
Kínai ritkaföldfémek: egy kézben a csúcstechnológiák alapelemei
Míg Kína „csupán” 70 százalékát adja a világ ritkaföldfém-bányászatának, a feldolgozásban gyakorlatilag teljes monopóliummal rendelkezik. A nehéz ritkaföldfémek feldolgozásának 90 százaléka zajlik Kínában – és ezen belül is teljesen kínai kézben van a kritikus szétválasztási és finomítási szakasz.
Baskaran szerint Peking már 2023 óta folyamatosan szigorítja az exportpolitikáját a stratégiai nyersanyagok esetében. A mostani lépés mégis meglepetésként érte a világot.
„Teljesen váratlanul jött. Senkinek nem volt ideje reagálni” – mondta Dan Hearsch, az AlixPartners autóipari tanácsadó cég ügyvezetője. Mint elmondta, az ellátási láncban lévő készletek néhány hét alatt elfogytak.
Azóta ugyan Kína enyhített a korlátozásokon, bizonyos alkatrészgyártók újra hozzájuthatnak a nyersanyagokhoz, és az amerikai kormány is gyorsított szállítási megállapodást jelentett be.
De a szakértők szerint ezek csak ideiglenes megoldások.
„Még messze vagyunk a biztonságtól – figyelmeztet Baskaran. – Az amerikai–kínai kapcsolat továbbra is ingatag: a vámháborúk és nyersanyagkorlátozások miatt bármikor újabb szigorítás jöhet.”
A hosszabb távú megoldások – új lelőhelyek nyitása, feldolgozókapacitások kiépítése, újrahasznosítás – lassan haladnak, és jelentős beruházásokat igényelnek. A mostani krízis talán arra ösztönzi a szektort, hogy gyorsítsa ezek fejlesztését. De az idő szűkös.
Dan Hearsch szerint a ritkaföldfémek csak a kezdet.
Ma ez a gond, de holnap jöhet egy másik nyersanyag, amire most még nem is gondolunk – és hirtelen az lesz a legkritikusabb
– figyelmeztetett.
A globális autógyártók tehát nemcsak egy nyersanyagválsággal néznek szembe, hanem egy olyan korszak kihívásaival, ahol a geopolitikai kockázatok az iparág működését napok alatt megbéníthatják.
Peking listázza és börtönnel fenyegeti a ritkaföldfémek szakértőit
Kulcsszerepet játszanak a kereskedelmi háborúban ezek az ásványok. A ritkaföldfémek termelését Kína dominálja, és féltékenyen őrzi szakmai titkait.






