A Meta már a WhatsAppon is beizzítja a reklámokat és az előfizetéseket
Több mint egy évtizeddel azután, hogy a Meta 19 milliárd dollárért megvásárolta a WhatsAppot, a vállalat végre elindította az alkalmazás érdemi monetizálását: mostantól hirdetések jelennek meg a platformon. Ez jelentős fordulat egy olyan alkalmazás történetében, melynek alapítói (Jan Koum, Brian Acton) kifejezetten elutasították a reklámipart, és emiatt végül távoztak is a cégtől.

A Meta hétfői bejelentése szerint a vállalkozások ezentúl ún. status adokat helyezhetnek el a WhatsApp Frissítések (Updates) fülön belül, ahol a felhasználók a Státusz funkción keresztül 24 óra után eltűnő tartalmakat oszthatnak meg – ez hasonló az Instagram Storieshoz.
Ezek a hirdetések nem jelennek meg a személyes beszélgetésekben, az adatvédelem megőrzésére hivatkozva.
Emellett a WhatsApp új Csatornák (Channels) funkciójában is változás áll be: keresési hirdetésekkel, illetve előfizetéses modellel. A csatornák lehetővé teszik, hogy egyoldalú üzenetformában szervezetek vagy személyek nagy tömegekhez juttassanak el frissítéseket. Mostantól az adminok fizethetnek azért, hogy csatornáik előkelőbb helyen jelenjenek meg a keresési találatokban, később pedig lehetőségük lesz havi előfizetési díjat is kérni a tartalmakért – ennek 10 százalékát a Meta idővel magához irányítja.
Mark Zuckerberg már 2022-ben jelezte: a WhatsApp lehet a Meta következő fejezete. A cég célja, hogy a vállalkozások és fogyasztók közötti üzenetküldés váljon a jövő egyik kulcsfontosságú bevételi forrásává.
Már most is működnek Facebookon és Instagramon olyan hirdetési formák, melyek közvetlenül a WhatsAppra irányítják a felhasználót, hogy ott lépjen kapcsolatba egy vállalkozással.
A WhatsApp jelenleg több mint 3 milliárd havi aktív felhasználóval rendelkezik világszerte, ebből több mint 100 millió az Egyesült Államokban. A Meta becslések szerint eddig is akár évi egymilliárd dollárt keresett a vállalkozásoknak kínált üzenetküldési eszközökkel, most azonban új szintre lép a bevételszerzés.
A cég szerint a hirdetések célzásához csak alapvető adatokat használnak majd fel – például az országot, a nyelvet, a készülék típusát vagy a felhasználók korábbi interakcióit –, és a személyes csevegések, illetve hívások továbbra is végpontok közötti titkosítással védettek maradnak.
A Meta prioritása a mesterséges intelligencia
Mark Zuckerberg személyesen toborozza új, mintegy 50 fős „szuperintelligencia-csapatát”, hogy a Meta elsőként érje el az általános mesterséges intelligencia (AGI) szintjét. A csapatépítéssel párhuzamosan több milliárd dollárt fektet be a Scale AI-ba, miközben a vállalat átrendezi irodáit, és elhalasztja a Behemoth nevű nagymodell bemutatását. A lépés részben a Llama 4 gyenge fogadtatására adott válasz, Zuckerberg pedig az elmúlt hónapokban egyre inkább személyesen irányítja a mesterséges intelligencia- (MI) fejlesztéseket. A Meta prioritása immár az MI, amelyre a következő években akár több százmilliárd dollárt is áldozhatnak.



