A zsugorinfláció, azaz amikor a fogyasztási cikkek gyártói csökkentik a termékek méretét vagy mennyiségét, miközben az ár változatlan marad, a világ számos országában megfigyelhető. Magyarország szabályozási gyakorlata az egyik legelőrehaladottabb az áttekintett 26 ország közül – derült ki a DLA Piper jogi iroda International Shrinkflation Guide riportjából.
A jelentés szerint négy országban, Olaszországban, Franciaországban, Romániában és Magyarországon már konkrét szabályozás van érvényben, és további kilenc országban érhetők el hivatalos ajánlások vagy zajlanak egyeztetések szabályozásról.
A zsugorinfláció, azaz a shrinkflation szabályozási jellege országonként jelentősen eltér: míg egyes államok a gyártókat kötelezik a csomagoláson való külön tájékoztatásra, mások mindössze az egységárak láthatóságát és összehasonlíthatóságát várják el a kiskereskedőktől.
Az Egyesült Királyságban 2025 októberében várható az új jogszabály, Spanyolországban pedig aktív egyeztetések zajlanak a jogalkotásról.
Franciaországban már tavaly július óta érvényben van az a szabályozás, amely a nagyobb területű botokat arra kötelezi, hogy az új (azaz jellemzően: csökkentett) kiszerelésű termék forgalomba hozatalától számított két hónapig a csomagoláson vagy a termék közvetlen közelében felhívják a fogyasztók figyelmét a méret csökkenésére. Ennek elmulasztása jelentős, akár 15 000 eurós közigazgatási bírság kiszabásával is járhat. Olaszországban pedig idén októberben várható annak a rendelkezésnek a hatályba lépése, amely csak akkor engedi meg a termékek mennyiségének csökkentését, ha ezt – egy megadott szöveg használatával – a gyártó egyértelműen jelzi a fogyasztóknak a termékek csomagolásán.
Ausztráliában a kormány a Unit Pricing Code szigorítását tervezi, amely az egységárak feltüntetését írja elő a kiskereskedelmi láncok számára. Az ausztrál versenyhivatal (ACCC) márciusban közzétett jelentése szerint ugyanis a jelenlegi egységáras rendszer nem elegendő a shrinkflation átlátható kezelésére, mivel
a fogyasztók gyakran még a rendszeresen vásárolt termékek esetében sem emlékeznek az egységárakra, és nem figyelik tudatosan a termékek méretét (illetve annak változásait), főleg, ha nem történik árváltozás.
„Ezek a példák jól mutatják, hogy a shrinkflation nem csupán gazdasági, hanem jogi és etikai kérdés is. A vállalatoknak nemcsak a helyi szabályozásokhoz kell alkalmazkodniuk, hanem proaktívan kell kommunikálniuk a fogyasztókkal is, hogy megőrizzék a márkájukba vetett bizalmat” – magyarázta Marosi Zoltán, partner, a DLA Piper Hungary Versenyjogi csoportjának társvezetője.
Hazánkban 2024 februárjában vezették be a zsugorinfláció kezelésére vonatkozó szabályozást. A kormányrendelet értelmében a kiskereskedők feladata, hogy az eladótérben jól látható módon felhívják a fogyasztók figyelmét arra, ha egy előrecsomagolt termék kiszerelése csökken az ára változatlansága mellett. Ez a megközelítés nemcsak a gyártói, hanem a kereskedelmi felelősséget is hangsúlyozza.
A magyar szabályozás egyik leginnovatívabb eleme, hogy a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) egy nyilvánosan elérhető online adatbázist is létrehozott, amelyen a fogyasztók könnyedén ellenőrizhetik, mely termékek esetében történt kiszereléscsökkentés.
A magyarországi gyakorlat egyedülálló Európában, és jelentősen hozzájárul a vásárlói tudatosság növeléséhez, valamint a kereskedelmi gyakorlatok elszámoltathatóságához
– mondta Marosi Zoltán a jogi iroda keddi közleményében.
Ezért kellett beavatkoznia a kormánynak: bizonyos élelmiszerek már kimutathatóan olcsóbbak lettek, és jön a többi
A KSH adatai szerint az áprilisi 4,2 százalék után májusban a fogyasztói árak átlagosan 4,4 százalékkal emelkedtek. Az árréscsökkentés azonban továbbra is védi a családokat és a nyugdíjasokat, az érintett élelmiszerek 19,6 százalékkal lettek olcsóbbak, míg a drogériai termékek ára 26,9 százalékkal lett kedvezőbb. A júniusi inflációban már látható lesz a drogériák árréscsökkentése.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.