Az instant tészták világában nincs koreai kedvezmény – csak koreai prémium. A Buldak ramen gyártója, a Samyang Foods idén eddig 93 százalékos árfolyam-növekedést ért el. A cég előrejelzett nyereségének 26-szorosán forog, piaci kapitalizációja pedig elérte a 8,1 milliárd dollárt – ez annyi, mint a nagyobb versenytársak, a japán Nissin Foods Holdings Co. és a koreai Nongshim Co. együttes értéke.
Ez a részvénypiaci szárnyalás a vállalat vezérigazgatóját, Kim Jung-Soo-t is milliárdossá tette – nőként, ami ritka kivétel Dél-Korea férfiközpontú üzleti világában. Kim egy konglomerátum családjába házasodott be, és azután emelte újra talpra a céget, hogy az 1990-es évek végén az csődöt jelentett.
A „buldak”, ami koreaiul annyit jelent, hogy „tüzes csirke”, nem a gyenge idegzetűeknek való. A Samyang 2012-es bemutatkozásával olyan csípősségi szintet vezetett be az instant ramen piacán, amilyet korábban még nem láttak. Körülbelül olyan erős, mint a jalapeno paprika.
Tavaly Dánia rövid időre be is tiltotta a tüzes ramen forgalmazását, mert túl csípősnek találták.
Talán éppen a „komolyan extrém csípőssége” miatt vált a Buldak a közösségi média influenszereinek egyik kedvenc kihívásává, akik szívesen vesznek részt ilyen típusú kihívásokban. Különösen a carbonara változat népszerű, mivel az amerikaiak gyerekkorából ismert dobozos sajtos makarónira emlékeztet – csak pokoli csípős kivitelben.
A CLSA brókercég adatai szerint idén májusban a Buldakkal kapcsolatos TikTok-hashtagek száma 250 százalékkal nőtt az előző évhez képest.
A keresési gyakoriság a Google Trends szerint is meredeken emelkedett. Ahogy ezek az instant ramenek vírusként terjednek az interneten, úgy tűnnek el a boltok polcairól is. Az első negyedévben az Egyesült Államokban a bevétel negyedéves összevetésben 20 százalékkal nőtt — annak ellenére, hogy a Walmartnál a forgalom enyhén csökkent a Buldak Carbonara hiánya miatt.
Ez mindenesetre zene a befektetők fülének: a viszonzatlan szerelem is lehet gyönyörű dolog. A júniusban befejezett második miryangi gyár átadásával a Samyang hamarosan jelentősen növelni tudja szállításait olyan nagykereskedelmi láncok felé, mint például a Costco Wholesale.
A CLSA becslése szerint 2030-ra a Samyang piaci részesedése az Egyesült Államokban megduplázódhat, a 2024-es 8,1 százalékról.
Sok szempontból párhuzam vonható a Samyang és a kínai Pop Mart között is — utóbbi a Labubu nevű, manószerű plüssfigura gyártója, amely világszerte szenzációvá vált.
Ezek a termékek nem valók mindenkinek. A hegyes fülű, kilenc fűrészfogas fogú Labubu furcsa külsejével csak egyes fogyasztók szemében számít aranyosnak — mások inkább értetlenül vakarják a fejüket, hogyan lett belőle világsztár. Mivel kívül esnek a fősodron, ezek a termékek beszédtémát generálnak és vonzzák a figyelmet.
Kifejezetten arra tervezték őket, hogy vírusosan terjedjenek.
A befektetők abban is bíznak, hogy az amerikai fiatalok – az idősebb generációkkal ellentétben – nyitottabbak az újdonságokra és kalandvágyóbbak. Manapság egyre többen rajonganak az H Mart nevű koreai speciális élelmiszerláncért, ami jelentős kulturális váltást jelez, tekintve, hogy
alig több mint egy évtizede még az uborka is újdonságnak számított a McDonald’s amerikai étlapján.
A fiatalok emellett nyitottabbak Kínára is, mint szüleik. A 38 millió követővel rendelkező streamer, IShowSpeed például kifejezetten élvezte a kínai autókat és robotokat tavaszi, két hetes kínai látogatása során.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.