
Befektetés: van egy részvény, ami az idén már majdnem duplázta az árfolyamát – Trump se tud vele mit kezdeni, de csak a legbátrabbaknak ajánlják
Az instant tészták világában nincs koreai kedvezmény – csak koreai prémium. A Buldak ramen gyártója, a Samyang Foods idén eddig 93 százalékos árfolyam-növekedést ért el. A cég előrejelzett nyereségének 26-szorosán forog, piaci kapitalizációja pedig elérte a 8,1 milliárd dollárt – ez annyi, mint a nagyobb versenytársak, a japán Nissin Foods Holdings Co. és a koreai Nongshim Co. együttes értéke.

Ez a részvénypiaci szárnyalás a vállalat vezérigazgatóját, Kim Jung-Soo-t is milliárdossá tette – nőként, ami ritka kivétel Dél-Korea férfiközpontú üzleti világában. Kim egy konglomerátum családjába házasodott be, és azután emelte újra talpra a céget, hogy az 1990-es évek végén az csődöt jelentett.
Buldak ramen: kizárólag erős idegzetűeknek
A „buldak”, ami koreaiul annyit jelent, hogy „tüzes csirke”, nem a gyenge idegzetűeknek való. A Samyang 2012-es bemutatkozásával olyan csípősségi szintet vezetett be az instant ramen piacán, amilyet korábban még nem láttak. Körülbelül olyan erős, mint a jalapeno paprika.
Tavaly Dánia rövid időre be is tiltotta a tüzes ramen forgalmazását, mert túl csípősnek találták.
Talán éppen a „komolyan extrém csípőssége” miatt vált a Buldak a közösségi média influenszereinek egyik kedvenc kihívásává, akik szívesen vesznek részt ilyen típusú kihívásokban. Különösen a carbonara változat népszerű, mivel az amerikaiak gyerekkorából ismert dobozos sajtos makarónira emlékeztet – csak pokoli csípős kivitelben.
A CLSA brókercég adatai szerint idén májusban a Buldakkal kapcsolatos TikTok-hashtagek száma 250 százalékkal nőtt az előző évhez képest.
A keresési gyakoriság a Google Trends szerint is meredeken emelkedett. Ahogy ezek az instant ramenek vírusként terjednek az interneten, úgy tűnnek el a boltok polcairól is. Az első negyedévben az Egyesült Államokban a bevétel negyedéves összevetésben 20 százalékkal nőtt — annak ellenére, hogy a Walmartnál a forgalom enyhén csökkent a Buldak Carbonara hiánya miatt.

Ez mindenesetre zene a befektetők fülének: a viszonzatlan szerelem is lehet gyönyörű dolog. A júniusban befejezett második miryangi gyár átadásával a Samyang hamarosan jelentősen növelni tudja szállításait olyan nagykereskedelmi láncok felé, mint például a Costco Wholesale.
A CLSA becslése szerint 2030-ra a Samyang piaci részesedése az Egyesült Államokban megduplázódhat, a 2024-es 8,1 százalékról.
Párhuzamok
Sok szempontból párhuzam vonható a Samyang és a kínai Pop Mart között is — utóbbi a Labubu nevű, manószerű plüssfigura gyártója, amely világszerte szenzációvá vált.
- A játékgyártó piaci értéke 45 milliárd dollár,
- ami több mint kétszerese a Sanrio és a Mattel együttes értékének,
- pedig ezek a cégek olyan régóta kedvelt márkák tulajdonosai, mint a Hello Kitty és a Barbie.
Ezek a termékek nem valók mindenkinek. A hegyes fülű, kilenc fűrészfogas fogú Labubu furcsa külsejével csak egyes fogyasztók szemében számít aranyosnak — mások inkább értetlenül vakarják a fejüket, hogyan lett belőle világsztár. Mivel kívül esnek a fősodron, ezek a termékek beszédtémát generálnak és vonzzák a figyelmet.
Kifejezetten arra tervezték őket, hogy vírusosan terjedjenek.
A befektetők abban is bíznak, hogy az amerikai fiatalok – az idősebb generációkkal ellentétben – nyitottabbak az újdonságokra és kalandvágyóbbak. Manapság egyre többen rajonganak az H Mart nevű koreai speciális élelmiszerláncért, ami jelentős kulturális váltást jelez, tekintve, hogy
alig több mint egy évtizede még az uborka is újdonságnak számított a McDonald’s amerikai étlapján.
A fiatalok emellett nyitottabbak Kínára is, mint szüleik. A 38 millió követővel rendelkező streamer, IShowSpeed például kifejezetten élvezte a kínai autókat és robotokat tavaszi, két hetes kínai látogatása során.