Amikor a Toyota 2014-ben bemutatta a hidrogénnek hajtott Mirait, a cég arról beszélt, hogy ez fordulópontot jelenthet az autóipar számára, ám a következő 10 év során csak 27 500 kelt el a modellből, így a világ legnagyobb autógyártója már nem annyira biztos a dolgában.
Novemberben már a cég technológiai igazgatója, Hiroki Nakadzsima is arról beszélt, hogy nem tudja biztosan azt mondani, hogy fényes jövőt jósol a hidrogénnek. Ennek ellenére a Toyota továbbra sem adja fel a technológiát, hiszen az Nakadzsima szerint a jövő feladását jelentené.
A japán vállalat ezért most a hidrogénnel hajtott teherautók, buszok és furgonok segítségével kamatoztatná korábbi hidrogénes fejlesztéseit, így novemberben egy hidrogén/elektromos hibrid furgont is bemutatott a Financial Times összefoglalója szerint, de dolgozik az Isuzu Motorsszal is egy hidrogénes kisteherautó tömeggyártásán, mely még ebben az évtizedben elindulhat. A Toyota emellett több hidrogénhajtású busz szállítására is kötött szerződést, olyan városokkal, mint Tokió, Strasbourg vagy Madrid.
Szakértők is elismerik mára, hogy a hidrogénhajtású személyautók minden szinten kudarcot vallottak, de a nyersanyagnak még mindig lehet szerepe a haszongépjárművek és az energiatárolás területén. Azonban hiába a jelentős kormányzati támogatások szerte a világban, a hidrogén ökoszisztémája továbbra is kicsi.
A jelenleg megtermelt hidrogén több mint 90 százalékát pedig földgázból állítják elő, és azt olyan területeken hasznosítják, mint a műtrágyagyártás vagy épp az olajfinomítás.
A Toyota ambíciói ugyanakkor nem teljesen rugaszkodtak el a valóságtól, hiszen a hidrogén iránti túlzott lelkesedés éles hangú kritikusa, Michael Liebrich is lát esélyt arra, hogy a kamionok vagy a haszongépjárművek terén a hidrogén szerepet kapjon.
Mindennek hatására a hidrogén üzemanyagcellák esetében továbbra sem jutottunk el a tömeggyártásig, így azok költsége sem csökkent. A Toyota felső kategóriás Crown modelljének hidrogénes változata így egymillió jennel (2,5 millió forint) drágább, mint a hibrid verzió. Ráadásul időközben az elektromos autók ára egyre olcsóbb a Kínában tomboló verseny és az akkumulátortechnológia áttörései miatt.
Nem meglepő, hogy egyre többen kérdőjelezik meg egy teljesen új ellátási lánc létrehozásának szükségességét, amikor annak már létezik működőképes alternatívája. Bár a hidrogénes járművek töltése gyorsabb, mint az akkumulátorosoké, és hatótávolságuk is nagyobb, ennek jelentősége csekély, ha nincsenek töltőállomások. Ráadásul
tavaly februárban a Shell a már meglévő kaliforniai hidrogénkútjai bezárásáról döntött.
A Toyota ugyanakkor más cégekkel együttműködve továbbra sem engedi el teljesen a hidrogénes fejlesztéseket, így együttműködik a Hyundai-jal és a BMW-vel is, míg teherautós leányvállalata, a Hino Motors a Mitsubishi Fuso Trucksszal próbál összeolvadni. Azonban az elektromos buszok és teherautók terjedésével a hidrogénes változatok esélyei is egyre csökkennek.
A cégek számára azonban mégsem éri meg elengedni a fejlesztéseket, hiszen hasznosíthatják szabadalmazott technológiájukat, miközben az akkumulátoros autók területén kiszolgáltatottak a beszállítóiknak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.