BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Európai üzemek bezárására készül a világ egyik legnagyobb autógyártója

A francia-olasz Stellantis konszern kénytelen lesz bezárni hagyományos autókat gyártó európai üzemeit a nettó nullás szén-dioxid-kibocsátást előíró uniós szabályok miatt – figyelmeztet a cég vezetője. A jelenlegi szabályok szerint csak így tudja elkerülni a gigászi bírságot.

Amennyiben az Európai Unió nem változtat még idén a rendkívül szigorú szén-dioxid-kibocsátási előírásain, azzal igen kemény döntések meghozatalára kényszeríti a Stellantist – mondta Olaszországban Jean-Philippe Imparato, az egyik legnagyobb globális autógyártó, a francia Peugeot és az olasz Fiat fúziójával létrejött konszern európai csúcsmenedzsere.

Stellantis Company
Fotó: NurPhoto via AFP

Súlyos bírság fenyegeti a Stellantist

Az EU emissziós szabályai az ember okozta éghajlatváltozás elleni küzdelmet szolgálják, és arra kötelezik az autógyártókat, hogy csökkentsék az általuk értékesített járművek szén-dioxid-kibocsátását azáltal, hogy növelik az elektromos meghajtású járművek arányát. A cégeknek 2050-re kell elérniük a nettó zéró kibocsátást.

Fontos azonban megjegyezni, hogy a nettó nulla kibocsátás nem feltétlenül jelent valóban nulla kibocsátást, hanem az a cél, hogy a kibocsátott üvegházhatású gázok mennyiségét ellensúlyozzák azok légkörből történő eltávolításával, például erdősítéssel vagy különböző technológiai megoldásokkal. 

Azok a gyártók pedig, amelyek nem teljesítik a célértékeket, súlyos bírságokat kockáztatnak.

A Stellantis – amelyhez többek között a Vauxhall, a Citroen, a Peugeot, az Alfa Romeo, a Maserati és a Fiat márkák tartoznak – ennek fényében attól tart, hogy

 két-három éven belül akár 2,5 milliárd eurós bírsággal is sújthatják.

Imperato szerint az uniós célkitűzéseknek vagy az elektromos járművek (EV) értékesítésének megduplázásával – ami lehetetlen –, vagy a hagyományos benzin- és dízelüzemű autók gyártásának a visszaszorításával felelhetne meg a Stellantis.

Két megoldás van: vagy pokolian erőltetjük az elektromos autók gyártásának a felpörgetését, vagy bezárjuk a hagyományos autógyárakat. Az utóbbi választjuk

– tette hozzá.

A Stellantis amúgy világszerte több mint 50 gyárat üzemeltet, ebből mintegy 20-at Európában. Imparato nem árulta el, hogy a vállalat mely üzemeit zárhatják be, de megemlítette az olasz Atessa furgongyártó üzemet.

Nagy-Britanniában sem jobb a helyzet

A cégcsoport Nagy-Britanniában is visszavonulót fújt, ebben az évben zárták be a Vauxhall lutoni üzemét, így a vállalat egyetlen brit összeszerelő üzeme a Liverpool melletti maradt. Ez azonban valószínűleg nem kerül veszélybe, hiszen jelenleg is nagyszabású fejlesztésekkel folyik az átalakítás egy kizárólag elektromos autókat gyártó üzemmé, és a hírek szerint a jövő év végén megkezdődhet az itteni EV-gyártás.

A brit autógyártók és -kereskedők szövetsége ettől függetlenül nemrégiben arra figyelmeztette a londoni kormányt, hogy az ágazatnak a versenyképességet szem előtt tartó kormányzati megközelítésére van szüksége ahhoz, hogy megtartsa és vonzza a beruházásokat.

 

A Stellantis részvényárfolyama idén eddig mintegy 30 százalékkal, 8,8 euróra zuhant.

 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.