Amennyiben az Európai Unió nem változtat még idén a rendkívül szigorú szén-dioxid-kibocsátási előírásain, azzal igen kemény döntések meghozatalára kényszeríti a Stellantist – mondta Olaszországban Jean-Philippe Imparato, az egyik legnagyobb globális autógyártó, a francia Peugeot és az olasz Fiat fúziójával létrejött konszern európai csúcsmenedzsere.
Az EU emissziós szabályai az ember okozta éghajlatváltozás elleni küzdelmet szolgálják, és arra kötelezik az autógyártókat, hogy csökkentsék az általuk értékesített járművek szén-dioxid-kibocsátását azáltal, hogy növelik az elektromos meghajtású járművek arányát. A cégeknek 2050-re kell elérniük a nettó zéró kibocsátást.
Fontos azonban megjegyezni, hogy a nettó nulla kibocsátás nem feltétlenül jelent valóban nulla kibocsátást, hanem az a cél, hogy a kibocsátott üvegházhatású gázok mennyiségét ellensúlyozzák azok légkörből történő eltávolításával, például erdősítéssel vagy különböző technológiai megoldásokkal.
Azok a gyártók pedig, amelyek nem teljesítik a célértékeket, súlyos bírságokat kockáztatnak.
A Stellantis – amelyhez többek között a Vauxhall, a Citroen, a Peugeot, az Alfa Romeo, a Maserati és a Fiat márkák tartoznak – ennek fényében attól tart, hogy
két-három éven belül akár 2,5 milliárd eurós bírsággal is sújthatják.
Imperato szerint az uniós célkitűzéseknek vagy az elektromos járművek (EV) értékesítésének megduplázásával – ami lehetetlen –, vagy a hagyományos benzin- és dízelüzemű autók gyártásának a visszaszorításával felelhetne meg a Stellantis.
Két megoldás van: vagy pokolian erőltetjük az elektromos autók gyártásának a felpörgetését, vagy bezárjuk a hagyományos autógyárakat. Az utóbbi választjuk
– tette hozzá.
A Stellantis amúgy világszerte több mint 50 gyárat üzemeltet, ebből mintegy 20-at Európában. Imparato nem árulta el, hogy a vállalat mely üzemeit zárhatják be, de megemlítette az olasz Atessa furgongyártó üzemet.
A cégcsoport Nagy-Britanniában is visszavonulót fújt, ebben az évben zárták be a Vauxhall lutoni üzemét, így a vállalat egyetlen brit összeszerelő üzeme a Liverpool melletti maradt. Ez azonban valószínűleg nem kerül veszélybe, hiszen jelenleg is nagyszabású fejlesztésekkel folyik az átalakítás egy kizárólag elektromos autókat gyártó üzemmé, és a hírek szerint a jövő év végén megkezdődhet az itteni EV-gyártás.
A brit autógyártók és -kereskedők szövetsége ettől függetlenül nemrégiben arra figyelmeztette a londoni kormányt, hogy az ágazatnak a versenyképességet szem előtt tartó kormányzati megközelítésére van szüksége ahhoz, hogy megtartsa és vonzza a beruházásokat.
A Stellantis részvényárfolyama idén eddig mintegy 30 százalékkal, 8,8 euróra zuhant.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.