BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A Nyugat fogyaszt, de Közép-Európát erősen megcsapta a szél – Magyarország kivédte

Fellendült a belső fogyasztás, ellenáll a vámháborúnak. A vártnál gyorsabban nőtt júniusban a kiskereskedelmi forgalom az eurózónában, Közép-Európában azonban szomorú jelek és előjelek mutatkoznak. Nem Magyarországon.

Az Európai Unió és azon belül az euróövezeti kiskereskedelmi forgalom is a vártnál gyorsabban nőtt júniusban, derült ki a szerdán közzétett adatokból, megerősítve azt a véleményt, hogy a blokk a belföldi fogyasztás folyamatos fellendülésének köszönhetően továbbra is ellenáll a kereskedelmi bizonytalanságnak. A kivételt elsősorban a közép-európai országok jelentik, ahol az átlagosnál jóval kisebb a növekedés, vagy visszaesésről számoltak be. Magyarország azonban hozta a nyugati átlagot.

kiskereskedelmi forgalom
Nem az élelmiszerek hajtották a kiskereskedelmi forgalom növekedését / Fotó: Bernd Weißbrod / REUTERS

Az eurót használó 20 ország kiskereskedelmi forgalma júniusban 3,1 százalékkal nőtt az előző évhez képest, ami jóval meghaladja a Reuters  2,6 százalékos előrejelzését.

Bár az előző havihoz képest mért 0,3 százalékos növekedési ráta elmarad a 0,4 százalékos várakozásoktól, az előző két hónap adatai jelentősen felfelé kerültek, így 

az éves trend a vártnál magasabb szinten alakul.

Az euróövezet gazdaságra a második negyedévben valószínűleg rányomta a bélyegét a globális kereskedelmi háború, de számos mutató, a GDP-adatoktól a hangulatmutatókig, arra utal, hogy a blokk egyelőre tartja magát.

Nem az élelmiszer hajtja a kiskereskedelmi forgalom növekedését

Az Eurostat szerint a kiskereskedelmi forgalom éves növekedését a nem élelmiszeripari termékek értékesítésének 4,3 százalékos emelkedése és az üzemanyag-értékesítés 4 százalékos növekedése ösztönözte.

Spanyolország teljesített a legjobban az euróövezet legnagyobb országai közül, 6,4 százalékos éves növekedéssel, de Németország is az átlag felett teljesített, 4,8 százalékkal.

FRA-PARIS-ILLUSTRATION
Közép-Európa hátul kullog / Fotó: AFP

Franciaországban viszont 0,9 százalékkal esett vissza a kiskereskedelmi forgalom, 

  • Ausztriában 0,1 százalékkal, 
  • Luxemburgban 0,2 százalékkal, 
  • Szlovéniában 0,8 százalékkal.

Hátul kullognak a közép-európaiak

Az Európai Unió egészében a kiskereskedelmi forgalom havi összehasonlításban szintén 0,3, az előző évihez képest pedig 3,1 százalékkal nőtt.

A közép-európai országok azonban Magyarországot kivéve tipikusan hátul kullognak: Szlovákiából 0,4 százalékos csökkenést jelentettek éves szinten, míg Szlovénia is elmaradt az eurózóna átlagától a 2,2 százalékkal, valamint Románia a 2,7 százalékkal.

Lengyelországban ugyan éves összehasonlításban 3,1 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi forgalom, havi összehasonlításban viszont nagyon vegyes a kép, mértek az elmúlt hónapokban 7,5 százalékos emelkedést és 1,9 százalékos csökkenést is. Csehországból nem érkezett még adat.

Tudnivaló, régiónk több országában az elszaladt költségvetési  hiányok miatt szigorú gazdálkodásra kényszerülnek, így a szlovákoknál, a lengyeleknél – és Románia is, amely az Európai Unió legmagasabb büdzséhiányát produkálta tavaly: a GDP több mint 9 százalékát, miközben a külkereskedelmi deficit is hatalmas. Románia még így is hozott 2,7 százalékos éves bővülést a kiskereskedelmi forgalomban, de az utóbbi hetekben sorozatban bejelentett megszorítások előbb-utóbb a fogyasztásban is éreztetni fogják a hatásukat. 

Magyarország azért tudja hozni a nyugati szinteket, mert a kormány a háztartásokat támogató intézkedéseket hozott, miközben a háború és ez európai – főleg a német – versenyképességi problémák hatásaitól gyötört ipar továbbra is szenved, amiben nem segítenek a régióban zajló megszorítások sem.

Közép-Európában egyébként a fogyasztást tekintve kivétel a boldog Horvátország is, ahova özönlenek a turisták a drágulás ellenére is. A horvát kiskereskedelmi forgalom nem kevesebb mint 7,4 százalékot emelkedett az egy évvel ezelőttihez képest. Eközben a szomszédos, szintén eurózónatag Szlovéniában havi szinten visszaesett a fogyasztás, és a 2,2 százalékos éves növekedés is mélyen az euróövezeti átlag alatt van.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.