Beszédes, a jövőt is sugalló ábrát mutathatunk, miután a magyart követően közzétették a német ipar júniusi teljesítményadatait. Ha elfogadjuk, hogy nem a magyar gazdaság mozgatja a németet, hanem fordítva, azt láthatjuk: Európa iparháza szenved – és fontos elemezni, hogy miért, mivel bénító bűvölet alá vonja a magyar ipart is. A hatás szétsugárzik Európában, és ha a németek nem változtatnak, a termelést a világ más tájékai veszik a kezükbe, az európaiaknak pedig más megélhetés után kell nézniük. Előrevetve egy terület, amelyet sokat kell emlegetnünk: az autóipar.
Akik a legjobban függnek a németektől, azok természetesen a németek. Ha azt látjuk, hogy tízezren tüntetnek Németországban a ZF autóipari beszállító elbocsátási tervei ellen, a német autóipari gyártók szaporodó bajai közepette ez mégsem csak a németeknek rossz hír, ha a konkrét esetben pont Egerbe hoznának is át gyártást. A számunkra is rossz a hír, lássuk, miért.
A friss tények:
Többféle időtávra mutathatnánk összehasonlító grafikonokat, sőt a régiónk más gazdaságainak adatait is hozhatnánk a németekkel összemérve, nagyjából ugyanazokra a következtetésekre jutnánk.
Egyet mutatunk: hogy alakult az elmúlt egy évben a német, illetve a magyar ipar teljesítményének éves változása havonta.
Ami ránézésre nyilvánvaló: a magyar ipari teljesítmény szinte kivétel nélkül mindig ugyanazt csinálja, mint a német. Sőt, többnyire felnagyítva.
Ha kizárjuk, hogy ebben a meghökkentően szoros, havi szintig lehatoló együttmozgásban a magyar gazdaság vezeti a németet, akkor két dolgot érdemes feltárni és figyelni:
Az utóbbira a tavasszal hatalomra lépett német kormánykoalíció azt a választ adta, hogy a következő években hatalmas költekezési programba kezd.
A hatalmas kérdőjelek:
A német hatás jól jön, ha a németek szekere jól fut, rosszul, ha csak vánszorog.
Részleges ellensúlyozására a magyar kormány talált megoldást: miközben elkeseredetten ellenzi az uniós támogatások lefaragását Ukrajna javára, költségvetési forrásait és szabályozói eszközeit a lakossági fogyasztás és életkörülmények javítására szolgáló programokra fordítja: rezsicsökkentés, árréscsökkentés, vállalkozásösztönzési programok és a friss Otthon Start, a fix 3 százalékos hitel.
Mindezek a magyar ipart is segítik a nehéz időkben, az alapszél azonban Németország irányából érkezik, és a baj fő csatornája az autóipar. Közép-Európa egésze megérzi, a magyarok mellett kiemelten a csehek és a szlovákok.
Az utóbbiak kormányzati költekezéssel ellensúlyozták, de túlzásba vitték, és most épp megszorításokra kényszerülnek, miközben az iparuk sem volt képes kievickélni a kátyúból: májusi éves visszaesése 4 százalék volt, júniusra még nagyobbra számítanak. Szinte ugyanez igaz a cseh iparra is, amely a háború és az energiaválság óta ugyanúgy nyűglődik, mint a többiek, igaz, hogy az elmúlt hónapokban, a vámháború erősen kiszámíthatatlan szakaszában, sikerült némi éves növekedést felmutatniuk, júniusban épp 0,2 százalékot. A trendtől aligha tudnak elszakadni.
A kilátások hasonlók, a különbségek hajszálnyiak.
A régiós autótermelő hármasban a németeknek leginkább kitettek a németek a szlovákok, őket követik a magyarok (amíg a kínai autóipar betelepülése nem enyhít ezen a függésen), majd – még mindig rendkívül erősen – a csehek. Nem menekülnek meg a német hatástól a románok és a lengyelek sem.
Nézzük érzékenységi sorrendben, ki miért és mennyire függ a német ipartól. A közös vonás: elsősorban az autóiparról van szó, a legkevésbé Lengyelországban.
A szlovák export legalább ötöde tart Németországba, ami kisebb, mint a legalább egynegyedes részarány Magyarország esetében. Csakhogy egy főre vetítve Szlovákia a világ legnagyobb autógyártója, és ez a szektor a szlovák ipar termelésének mintegy felét adja a magyar 30 százalékkal szemben. Erőteljesen függnek a német Volkswagentől, bár jelen van náluk a dél-koreai Kia és a francia Peugeot is.
A szlovákok nagyobb arányban függnek a német autóipartól, de a magyar gazdaságban szétterültebb az integráltság a német ekoszisztémákkal, a teljes autók összeszerelése mellett nálunk kutatási és fejlesztési központok is vannak.
Ami a cseheket illeti, náluk még nagyobb, 30 százalék a német arány az exportban, és az esetükben is túlsúlyos az autóipar. A nagy külső sokkok idején, mint a világjárvány vagy az energiaválság, a magyar ipar mégis erőteljesebben követte a német ingadozásokat. A fő magyarázat, hogy a cseheknek ebben a tekintetben van egy pajzsa. Úgy hívják: Skoda.
Mondhatjuk, hogy a Skoda is német birtokú (pont a szlovákoknál is említett Volkswagen csoport itt is a tulaj). Csakhogy más külföldi német gyárakhoz képest ez egy speciális helyzetű vállalat. Saját tervezői központtal rendelkezik Mladá Boleslavban, saját márkaidentitása van saját mérnöki és gyártási hagyományokkal. Nem pusztán egy VW-márka, amely VW-modelleket gyárt, hanem olyan termékeket fejleszt, amelyek specifikusan a Skoda márkára szabottak, ha technikai alapon van is természetesen átfedés a VW modellekkel. A magyar gyáraktól eltérően nem teljes egészében német központú döntéshozatal alapján működik, és az összes Csehországban gyártott autó több mint felét adja.
A román autógyártás nem a német nevekről ismert, hanem a francia (Renault-) tulajdonú Daciáról és az amerikai Fordról, de még ezek is német beszállítókkal integrálódtak, és erős a jelenléte olyan német cégeknek, mint a Continental, a Bosch, a Daimler, ha viszonylag alacsony hozzáadott értékkel is. Nem véletlen, hogy a román havi ipari termelési adatokban is nyüzsögnek a mínuszok az energiaválság óta, ha a románok német exportjának aránya kisebb is: körülbelül akkora, mint a szlovákoké.
A német export aránya magas, 25 százalék körüli, és sok a jelentős német befektetés (Bosch, MAN, Volkswagen, Siemens). Ők is sok szálon erősen függnek a német gazdasági teljesítménytől, de a többieknél kevésbé az autószektoron keresztül, amely kisebb súlyú, mint másutt: a többiekhez képest a lengyel ipar sokkal sokrétűbb.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.