Brutális mértékben apasztotta az olajcégek profitját a fekete arany első félévi árváltozása
Az Anadolu hírügynökség gyűjtése szerint a világ tizenkét legnagyobb olajvállalata — az amerikai ExxonMobil, Chevron, ConocoPhillips, Halliburton, Schlumberger és Baker Hughes, a holland Shell, a brit BP, a francia TotalEnergies, az olasz Eni, a norvég Equinor, valamint a szaúdi állami tulajdonú Saudi Aramco — az idei év első felében összesen 103,9 milliárd dollár nyereséget ért el.

Ez jelentős visszaesés: 2024 azonos időszakában ezek a cégek még 128,8 milliárd dolláros profitot jelentettek, így a teljes nyereség 24,9 milliárd dollárral, azaz 19,3 százalékkal csökkent.
Részletes vállalati adatok 2025 első fél évére:
- Saudi Aramco profitja mínusz 13,6 százalék, 48,68 milliárd dollár
- ExxonMobil mínusz 15,3 százalék, 14,79 milliárd dollár
- Shell mínusz 30 százalék, 9,8 milliárd dollár
- TotalEnergies mínusz 31,2 százalék, 6,54 milliárd dollár
- Chevron mínusz 39,7 százalék, 5,99 milliárd dollár
- ConocoPhillips mínusz 1,2 százalék, 4,82 milliárd dollár
- Equinor mínusz 13 százalék, 3,95 milliárd dollár
- BP mínusz 31,9 százalék, 3,73 milliárd dollár
- Eni mínusz 8,3 százalék, 1,99 milliárd dollár
- Schlumberger mínusz 17 százalék, 1,81 milliárd dollár
- Halliburton mínusz 48,6 százalék, 676 millió dollár
A Baker Hughes volt az egyetlen kivétel, amelynek a profitja nőtt: 6,8 százalékkal, 1,1 milliárd dollárra.
Mi okozza a visszaesést?
Julien Mathonniere, a londoni Energy Intelligence Group olajpiaci közgazdásza szerint a profitcsökkenés oka az, hogy a pandémia és az orosz–ukrán konfliktus alatt elért kiugró nyereségek már nem ismétlődnek meg. Kiemelte, hogy az amerikai ösztönzők ugyan korábban támogatták a profitabilitást, de mára a vámok, a gazdasági bizonytalanság és a növekvő költségek visszavetik az eredményességet. Emellett az olaj iránti kereslet is csökkenőben van, ami elriaszthatja a fosszilis energiahordozókba való befektetéseket.
Mathonniere szerint a vállalatoknak át kell állniuk egy új stratégiára, amely a portfólió konszolidációján és diverzifikálásán alapul. A jövőben azok a cégek maradhatnak nyereségesek, amelyek szigorú tőkefegyelmet tartanak fenn, hatékonyan csökkentik kiadásaikat, és körültekintően választják ki zöldátállási projektjeiket. A növekedés helyett a tartósság lesz a fő motiváció, és a piacbővítés legreálisabb útja a versenytársak felvásárlása lehet. Hozzátette: a tartósan alacsony olajárak késleltethetik a beruházásokat, ami hosszú távon károkat okozhat.
Nem várható az árak emelkedése
A jövőre nézve úgy látja, hogy az árak év végéig körülbelül a 70 dolláros szinten maradhatnak, míg 2026-ban, ha a kereslet helyreáll, és az OPEC+ külső kínálata csökken, kicsivel 70 dollár alatt alakulhatnak.
A globális olajpiacon egyre nagyobb lehet a különbség a kínálat és a kereslet között a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) legfrissebb, szerdán közzétett előrejelzése szerint. A szervezet jelentése idén a kereslet napi 680 ezer hordós növekedésével számol, ami a koronavírus éveit leszámítva, 2009 óta a legkisebb mértékű növekedés, és harmadával alacsonyabb az IEA januári becslésénél is.


