BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Újra próbálkozik minden idők legnagyobb hajójával a Shell

A Shell közlése szerint jövőre, azaz 2026-ban térhet vissza a tengeri szolgálatba a Shell Prelude, minden idők legnagyobb, ember alkotta hajója. A 17-20 milliárd dollárt felemésztő tengeri LNG-platform nagyon ígéretes vállalkozásnak indult Ausztráliához közeli tengeri gázmezők kitermelésére, de a Prelude az elmúlt években annyi működési zavarral szembesült, hogy többen temetik a projektet. 2026 új kezdetet jelenthet a platform számára.

A 488 méter hosszú, 74 méter széles, kolosszális hajót Dél-Koreában építették még a cég megbízásából azzal a céllal, hogy Ausztrália északnyugati partjaitól több száz kilométerre kitermelje a tengeri földgázmezőket, a fedélzetén cseppfolyósítsa a szénhidrogént, azaz LNG-vé alakítsa – idézi fel az Origo. A kezdetekben 10-13 milliárd dolláros, ám végül hivatalosan 17,5 milliárd dollárból elkészült Prelude (egyes álláspontok szerint valójában ennél is többe, 20 milliárd dollárba került a megépítése) ugyanakkor működésének első éveiben egymás után szállította a problémákat.

Shell Prelude
2026-tól új alapokon működtetné tovább a Shell a Prelude nevű LNG-platformját
Fotó: Shutterstock

Bukás lehet a Prelude hajóból vagy lehetséges az újrakezdés?

A lap felidézi, hogy például 2020-ban például komoly műszaki problémák merültek fel dízelgenerátorainál, ami miatt le kellett állítani működését. Az úszó behemóton csak 2021-ben folytathatták a kitermelést, a Covid–19 második, igencsak energia-, ezen belül földgázínséges évében. De voltak más esetek is. 2021 decemberében súlyos tűzeset történt a fedélzeten, mely a hajó teljes energiaellátó rendszerét érintette. A termelést öt hónapra kellett leállítani, a Shell pedig nem tudta elkerülni a hatósági vizsgálatot. 

2022-ben kiderült, hogy a tengeri létesítményen a tűz esetén kritikus fontosságú füstérzékelők többsége hibás vagy nem a célnak megfelelő volt. A Shell Prelude ezt a tesztet is elbukta, ráadásul abban az évben decemberben újra tűz volt a fedélzeten (ezt sikerült hamar megfékezni). A működést végül a dolgozók és a vezetés közötti bérvita is nehezítette.

Ezek miatt az előzmények miatt a fanyalgók egy része 20 milliárd dolláros katasztrófaként hivatkozik a Shell Prelude hajóra. 

Az ausztrál Shell ugyanakkor azt ígéri, úrrá lesz a problémákon. Iparági források szerint óvatosan haladva kívánja új alapokra helyezni az úszó gázplatform működtetését, tudva, hogy több hiba, botrány már nem férhet bele. 2027-ben már a Crux gázmezőt kellene kitermelnie a hajónak.

További részletek az Origo cikkében olvashatók!

Videón az óriási hajó:

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.