A vállalat szakemberei a brit Nemzeti Kiberbiztonsági Központtal (NCSC) és a bűnüldöző szervekkel együttműködve próbálják biztonságosan újraindítani a rendszereket a kibertámadás után. A cég több tízmillió fontos veszteséggel számol, miközben három brit üzemében naponta mintegy ezer autó gyártása áll. A JLR 33 ezer dolgozójának egy része otthon van, és a szakszervezetek munkahelyek elvesztésére figyelmeztettek, ha nem érkezik állami segítség – írja a Reuters.
A támadás nemcsak a JLR-t érinti, hanem a beszállítói lánc egészét is megingatta.
A szlovákiai Nyitrán működő Eberspacher, amely kipufogórendszereket gyárt a JLR számára, szintén leállította termelését.
A gyár 30 alkalmazottja részmunkaidőben vagy szabadságon van, fizetésük csupán 80 százalékát kapják. Más alvállalkozók, például a minőség-ellenőrzési szolgáltatásokat nyújtó Hollen is kénytelen volt korlátozni működését. Az iparági szereplők egyre nagyobb bizonytalanságról számolnak be, hiszen sok cég termelése közvetlenül a Jaguar Land Roverhez kötődik.
A Forbes szerint
a Jaguar Land Rovert ért kibertámadás mögött nemcsak technológiai hiányosságok, hanem vállalatirányítási problémák is állhatnak.
A Tata Grouphoz tartozó autógyártó kiberbiztonsági feladatait ugyanis saját leányvállalatára, a Tata Consultancy Servicesre bízta, miközben több igazgató mindkét cégnél vezető tisztséget visel, ami aláássa a függetlenséget.
A cikk szerint a Tata nem rendelkezett megfelelően tesztelt válságforgatókönyvekkel sem arra az esetre, ha a hackerek megtámadják a hálózatot, nem voltak kész „kill switch” protokollok, az üzletmenet-folytonossági eljárások hiányosak voltak, és a biztonsági mentések sem tudták fenntartani a termelés alapfunkcióit. Így nemcsak a gyártás állt le, hanem az ütemezési és kommunikációs rendszerek is megbénultak.
Az autógyártó teljes termelését leállították a hekkerek, nem tudni, mikor indulhat újra a gyártás. A Jaguar Land Rover beszállítóinál már el is kezdődtek az elbocsátások. Egy példátlan kibertámadás után már több mint két hete állnak a Jaguar Land Rover gyártósorai szerte Európában, ami az autógyártó ellátási láncában érintett cégeknél is kényszerű munkaszünethez vezethet. Az állam nem menti ki a Jaguar Land Rovert.
A váltságdíjat követelő támadók korábban a Marks & Spencer online rendeléseit hat hétre bénították meg, míg a Jaguar Land Rover esetében is már felmerült, hogy októberig nem indul újra a termelés.
Mindez pedig az ellátási láncban már leépítésekhez is vezetett Nagy-Britanniában, ahol a Sky News információi szerint arról nincs szó, hogy a koronavírus-járvány idején tapasztalt munkahelyvédelmi lépéseket vezetnek be, vagyis a kormány lép közbe a munkahelyek megtartása érdekében.
Azonban a Jaguar Land Rovernek Magyarországhoz közelebb is van gyára, a szlovákiai Nyitrában felhúzott üzemben pedig szintén áll a termelés, így a közelebbi beszállítók is bajba kerülhetnek.
Az indiai Tata csoport birtokában lévő autógyártó vesztesége pedig csillagászati lehet, hiszen a cég becslések szerint naponta nagyjából ötmillió fontot, azaz több mint kétmilliárd forintot veszít.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.