Kína széles körű intézkedéseket jelentett be a belföldi kereslet élénkítésére a szolgáltatások – például a sport és a szórakozás – fogyasztásának ösztönzésével. Ez a legújabb kísérlet arra, hogy segítsék a lassuló növekedéssel küzdő gazdaságot.
A múlt héten a Kereskedelmi Minisztérium és több más hivatal által közzétett terv nem tartalmaz további forrásokat vagy támogatásokat a szolgáltatási szektor számára. Azonban a 19 pontban megfogalmazott intézkedések azt jelzik, hogy a kormány költségvetését az ehhez szükséges infrastruktúra fejlesztésére fordítja, és ösztönzi a bankokat arra, hogy több hitelt nyújtsanak a szolgáltatók, illetve a fogyasztók számára.
Peking igyekszik valahogy áthidalni azt az egyensúlytalanságot, ami az ipari termelés növekedése a lakossági költekezés, a kiskereskedelmi forgalom között mutatkozik. Ugyan mindkét területen lassul a dinamika, azonban a kiskereskedelmi forgalom lényegesen lassabb ütemben nő, mint az ipari termelés. Ez azt jelenti, hogy az iparban megtermelt jövedelmeket a lakosság nem költi el, hanem megtakarítja.
Az új kezdeményezés részeként
Kína meghosszabbítja a múzeumok és turisztikai helyszínek nyitvatartási idejét, több sporteseményt rendez, és több vállalatnak engedélyezi a belépést olyan iparágakba, mint a csúcskategóriás egészségügyi ellátás
– derül ki a CCTV állami műsorszolgáltató által közzétett akciótervből. Emellett Peking kiterjeszti a vízummentességet további országokra, kiegészítve a már több tucat nemzettel kötött hasonló megállapodásokat.
A kínai gazdaság augusztusban második egymást követő hónapban lassult, ami a belföldi kereslet gyengülésének jele. Peking erőfeszítései, hogy a fogyasztás felé tereljék a gazdaságot, eddig nem jártak túl sok sikerrel, mivel a munkaerőpiac gyenge maradt, az ingatlanpiac pedig továbbra is mélyrepülésben van.
Eközben a szolgáltatások fogyasztása a döntéshozók számára kulcsfontosságú területté vált. A kormány támogatásokat nyújt a fogyasztási cikkekhez, a szolgáltatási szektor viszont további keresletet szabadíthat fel – különösen az olyan területeken, mint a turizmus és a szórakozás, amelyek jelenleg nem elégítik ki teljes mértékben a fogyasztói igényeket.
A kínai jegybank augusztusi, legutóbbi negyedéves monetáris politikai jelentésében rámutatott: más országok tapasztalata szerint a jövedelmek növekedésével a fogyasztás szerkezete fokozatosan a termékekről a szolgáltatások felé tolódik. 2024-ben a szolgáltatások fogyasztása Kína háztartási kiadásainak valamivel több mint 46 százalékát tette ki.
Még mindig jelentős növekedési lehetőség van
– áll a jelentésben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.