BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hiába a több tízmillió forintos fizetések, még mindig nincs elég pilóta

Úgy tűnik, nincs az a mennyiségű képzett pilóta, amennyit a polgári légi közlekedés iparága ne tudna azonnal felszívni, miközben – és nem mellesleg – európai viszonylatban a pilóták a legjobban fizetett szakemberek közé tartoznak. Még sincs belőlük elég, noha a Boeing előrejelzése szerint csak az európai légtérben évente hatezer új pilóta szolgálatba állása lenne a kívánatos.

Egyre égetőbb problémát jelent a pilótahiány, és ez már a légi közlekedés szervezését, az utasellátást is alapvetően befolyásoló körülménnyé válik. Például Svájc nemzeti légitársasága, a Swiss bejelentette, hogy októberig mintegy 1400 járatot töröl a folyamatos pilótahiány miatt – írja az Origo. A polgári légi közlekedésben dolgozó pilótának lenni sokak karrierálma. Ám még ha valaki alkalmas is erre a munkakörre, képzésének költségei meglehetősen magasak – és ezt az országok átlagbéreihez mérten magas fizetésből kell utólag törlesztenie, ha olyan képzést választ, melynek pénzügyi modelljében ez a lehetőség rendelkezésére áll.

Cockpit,Of,The,Modern,Passenger,Aircraft,In,Flight.,Pilots,Fly
Rengeteg pilóta állhat munkába a következő években – feltéve, ha lesz belőlük elegendő / Fotó: Skycolors / Shutterstock (Képünk illusztráció)

Így alakul a pilóta-átlagkereset

A lap összeállításában bemutatja, hogy az európai légitársasági pilóták fizetése széles skálán mozog, ami nagyrészt több tényezőtől – elsősorban a tapasztalattól – függ. Például az Egyesült Királyságban a brit Nemzeti Karrierszolgálat szerint a kezdő pilóták éves bruttó fizetése körülbelül 54 ezer eurótól (kb. 21 500 000 forint) indul, míg a jelentős tapasztalattal rendelkezők esetében 173 ezer euró (kb. 67 500 000 forint) körüli összegig terjed.

A tapasztalat szintén jelentős hatással van a pilóták keresetére. 

Az ERI Gazdaságkutató Intézet (ERI) adatai szerint a több mint nyolcéves tapasztalattal rendelkező pilóták fizetése Európában gyakran 60-80 százalékkal magasabb, mint a mindössze egy–három éves tapasztalattal rendelkezőké.

Az ERI szerint 2025 júniusában 17 európai országot vizsgálva a pilóták éves bruttó átlagfizetése a romániai 32 299 eurótól (kb. 12 600 000 forint) a svájci 113 672 euróig (kb. 44 300 000 forint) terjedt.

Ám aktív pilótából most is kevés van, és a következő évekre vonatkozó friss előrejelzések jelentős növekedést jeleznek az irántuk való keresletben: a Boeing becslése szerint 2041-re körülbelül 122 ezer új pilótára lesz szükség az európai régióban, azaz minden évben nagyjából 6 ezer új pilótára. A világon pedig összesen mintegy 2,1 millió új alkalmazottra lesz szükség a következő húsz évben a légi közlekedésben, ideértve a pilóták mellett a szerelőket, légiutas-kísérőket és más alkalmazottakat.

További részletek az Origo cikkében olvashatók.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.