BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Sorra zárhatnak be az európai autógyárak a kínai térnyerés miatt - kiderült, melyik cég kerülhet elsőként veszélybe

Egyre nagyobb szeletet hasítanak ki az egyre kisebb európai piacból a kínai márkák. Ha folytatódik a trend, akkor az európai cégek kénytelenek lesznek autógyárakat bezárni, azonban a szakszervezetek ereje miatt ez nem feltétlenül egyszerű.

A gyenge kereslet és az új versenytársak, mint a Szegeden gyárat építő BYD megjelenése, arra késztetheti a nagy európai autógyártókat, hogy akár nyolc nagy gyárat is bezárjanak a kontinensen egy friss elemzés szerint.

Mercedes-Benz plant
Fotó: DPA Picture-Alliance via AFP

Fél gőzzel üzemelnek csak az európai autógyárak

Az AlixPartners tanácsadó cég adatai szerint az európai autógyárak átlagosan csak mintegy 55 százalékos kihasználtság mellett működnek, márpedig a nyereséges működéshez legalább a kapacitások háromnegyedének kihasználtsága szükséges. A legrosszabbul a Stellantis áll, melynek gyárai mindössze 45 százalékon üzemelnek, ráadásul az elemzés szerint az európai gyártók évi 1-2 millió autónyi eladást elveszthetnek a kínai versenytársaikkal szemben. Fabian Piontek, az AlixPartners ügyvezető igazgatója szerint 

a kínai autógyártók piaci részesedése már idén elérheti az 5 százalékot Európában.

Sokáig tart és sokba kerül egy üzem bezárása

Egy gyár bezárása azonban költséges és hosszú folyamat, különösen azokban az országokban, ahol erősek a szakszervezetek. A tanácsadó cég szerint egy–három évig is tarthat, és 1,5 milliárd euróba is kerülhet, ha egy üzem lehúzza a rolót.

Az évtizedeken át tartó növekedés után az európai kereslet máig nem tért vissza a koronavírus-járványt megelőző szintre, a szektorban állások ezrei szűnnek meg, és csökken a termelés is. A Volkswagen egy hétre bezárta a gyárát Zwickauban, míg a Stellantis ideiglenesen a Fiat Panda és Alfa Romeo autókat gyártó olaszországi üzemében szünetelteti a termelést – idézi fel a Bloomberg.

Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) adatai szerint tavaly 0,9 százalékos növekedés után mintegy 13 millió autót adtak el a kontinensen, aminek az AlixPartners szerint 2030-ra a 10 százalékát tehetik ki a kínai márkák. Mivel egy gyár általában akkor működik gazdaságosan, ha legalább évi 250 ezer autót gyárt, 

ha a kínai márkák évi 2 millió járművet adnak el a kontinensen, akkor akár nyolc gyár bezárása is szükséges lehet.

A legtöbb európai országban azonban nem egyszerű az üzemek bezárása, hiszen például Németországban a munkások még a cégek igazgatótanácsában is képviselve vannak, így megakadályozhatják az erről szóló döntéseket. Tavaly a Volkswagen csak hónapokig tartó tárgyalások után tudott megállapodni a szakszervezetekkel, és végül egyetlen németországi gyárat sem zárt be, de csökkentette kapacitásait, és 35 ezer álláshelyet szüntet meg. A cégvezetőknek nincs könnyű dolguk, hiszen egy olyan narratívát kell bemutatniuk, ahol a gyárbezeárás az egyetlen életképes opció.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.