Hónapokig tartó késlekedés után már a héten dönthet a Pentagon arról, hogy melyik fegyvergyártó fejlesztheti ki a haditengerészet következő vadászgépét. A versenyben a Boeing és a Northrop Grumman maradt, hogy elkészítse a 90-es évek óta szolgáló F/A-18E/F Super Hornet utódát, aminek munkaneve jelenleg F/A-XX.
A döntést a továbblépésről a Reuters információi szerint Pete Hegseth amerikai hadügyminiszter hozta meg múlt pénteken és a nyertest akár már a héten nyilvánosságra hozhatják. Ugyanakkor már többször előfordult molyan a múltban, hogy az utolsó percben elhalasztották a döntést, és ez most is előfordulhat.
Az F/A-XX fejlesztését meggyorsíthatja az is, hogy Kína már el is készítette legújabb, hatodik generációs lopakodó vadászgépe, a J-50 prototípusát, miközben az amerikai repülő fejlesztése már többször ütközött falakba. A további késlekedés ugyanakkor azt jelentené, hogy az amerikai anyahajók modern vadászgépek nélkül maradnak, ami a flotta képességeit is alááshatja.
A program előrehaladását tavasszal és nyáron a Pentagon és a Kongresszus közötti finanszírozási vita is hátráltatta, miután a hadügyi tárca csak 74 millió dolláros, minimális fejlesztési költségre kért pénzt, ám a haditengerészet és a törvényhozás gyorsabb előrelépést szeretett volna látni, így 750 millió dollár jutott a fejlesztésre a nyáron elfogadott, adó- és kiadáscsökkentő törvényben.
A Kongresszus emellett a fiskális 2026-os évre is elkülönített 1,4 milliárd dollárt a fejlesztésekre.
A fejlesztést az is hátráltatta, hogy a fegyvergyártók képesek lesznek-e időben elkészíteni a vadászgépet időre. A Boeing erőforrásait leköti a légierő számára készülő F-47 fejlesztése, míg a Northrop mérnökei a Sentinel interkontinentális ballisztikus rakétán dolgoznak, melynek elszabadultak a költségei és mely az öregedő Minuteman III rakétákat válthatja.
Az továbbra is titkosított, hogy mennyi készülhet az F/A-XX-ből, és mennyiért, de a korábbi programok, mint az F-35 több tízmilliárd dolláros forgalmat hoztak a cégeknek a maguk idejében. A haditengerészet például továbbra is 270 F-35C vásárlására készül a Lockheed Martintól, mely céget az új programból kizárták. Az első F/A-XX-ek a 2030-as években állhatnak szolgálatba, míg az F/A-18-asok még a 2040-es években is repülhetnek a tervek szerint.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.