BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Putyin szeme láttára omlik össze az orosz gazdaság egyik legfontosabb része: kínai autók ostromolják a Ladát

Ötödével kevesebb autó fogyott idén Oroszországban, mint egy évvel korábban. Putyin Oroszországában a kínai autók lassan leváltják a nemzeti Ladát.

Oroszországban 122 700 új személyautót adtak el szeptemberben, 18,7 százalékkal kevesebbet tavaly szeptemberrel összevetve – áll az orosz Avtostat elemző ügynökség pénteken ismertetett jelentésében. Putyin foghatja a fejét.

putyin oroszország
Putyin szeme láttára omlik össze az orosz gazdaság egyik legfontosabb része: kínai autók ostromolják a Ladát / Fotó: Oleg Elkov / Shutterstock

Az idei első kilenc hónapban 895 900 új autót értékesítettek Oroszországban, ami 22,4 százalékkal maradt el a tavalyi azonos időszakhoz képest.

Szeptemberben, ahogy már hosszú ideje, 

a Lada márka volt a piacvezető, 26 400 új autó eladásával, piaci részesedése pedig több mint 21 százalékos volt, ami elmaradt az egy évvel korábbi 23 százaléktól.

A második helyen a kínai Haval végzett 16 700 autóeladással. A következő három márka is kínai volt: a Geely (9700), a fehérorosz és a kínai vegyes vállalkozásában készülő Belgee (8300) és a Chery (8002).

A modellek alapján a rangsort a Lada Granta vezette, amelyekből 11 900-at adtak el. A listán a következő a Haval Jolion crossover (6400), a Lada Vesta (6000), a Belgee X50 (5500) és a Geely Monjaro (4004).

A fenti adatok egybevágnak a Világgazdaság korábbi elemzésével, miszerint az orosz autópiac és autóipar egyre nehezebb helyzetbe kerül. 

Az adatok azt mutatják, hogy az orosz gazdaság a vártnál gyorsabban hűl. Ezt támasztja alá az orosz autópiac válsága, amely immáron az autókereskedések szintjére is begyűrűzött.

Az év elejétől szeptember 1-jéig Oroszország teljes területén 9 százalékkal csökkent a szalonok száma, mindösszesen 7284-et tartottak nyilván 17,1 millió négyzetkilométeren. Ebben az értékesítési pontok és a bemutatótermek is benne vannak. Ami külön baj, hogy a nagyobb lélekszámú városokban fokozott a bezárási ütem. Putyin egyre nehezebb helyzetbe kerül, mert a gazdasági problémák idővel politikaihoz vezetnek.

Mégse tudják elindítani az új Lada sorozatgyártását az oroszok: rengetegen maradtak hoppon – súlyos oka van a csúszásnak

Az új Lada Iskra szedán egyelőre gyakorlatilag elérhetetlen a vásárlók számára. Bár a hivatalos értékesítés júliusban elindult, az autó tömeggyártása csak 2026 tavaszán kezdődhet meg. Szakértők szerint feltehetően alkatrész- és logisztikai problémák adódtak, ami jól mutatja, hogy az orosz gazdaság, benne az autóiparral, a válság felé halad.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.