Az uniós csatlakozási tárgyalásokon Magyarország eredetileg ötéves átmeneti időszakra kívánt fenntartani egyes korlátozásokat a különböző intézmények külföldi befektetéseire. Információink szerint az ezzel kapcsolatos derogációs kérelmet azonban a kormány visszavonja.
A korlátozás a biztosítótársaságok mintegy 520 milliárd forintos technikai tartalékait, az önkéntes nyugdíjpénztárak 220 milliárd, a kötelező magánnyugdíjpénztárak 170 milliárd, valamint az egészség- és önsegélyező pénztárak 4 milliárd forintos vagyonát érintette volna. Ez jelenleg a GDP csaknem 6 százaléka, és ez idén pénzügyminisztériumi becslések szerint eléri a 7,35 százalékot, a növekedés dinamikája pedig várhatóan továbbra is fennmarad.
A nyugdíjpénztárak várnak az új típusú befektetési lehetőségre, hiszen átlagos részvénykitettségük jelenleg alig 10 százalékos, és a szűk hazai piacon nehezen oldható meg a diverzifikáció -- mondta Holtzer Péter, a Nyugdíjpénztári Szolgáltatók Országos Szövetségének (Nyuszosz) elnökségi tagja. Ez az arány Lengyelországban 30 százalék, ami már megközelíti a kontinentális modell alsó határát, s a valós liberalizáció esetén nálunk is elérhető ez a szint. Az angolszász típusú nyugdíjalapok részvénykitettsége 60-70 százalékos, de a szakember szerint ez a fejletlen magyar befektetési kultúra közepette még középtávú célként sem fogalmazható meg.
Uniós csatlakozásunkat követően nem lehetett volna sokáig fenntartani a külföldi befektetések tilalmát a biztosítók biztosítástechnikai tartalékainál, hiszen az EU-ban már valóban egy piacról van szó -- szögezte le Forgács Zoltán, a Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) közgazdasági ügyvezetője.
A legnagyobb társaságok -- az ÁB-Aegon, a Nationale-Nederlanden vagy a Hungária -- biztosítástechnikai tartaléka már egyenként is meghaladja a 100 milliárd forintot. A biztosítók eddig is a szabad külföldi befektetés mellett kardoskodtak, s inkább más területen -- így a biztosítóegyesületek tőkekövetelményeinél -- javasoltak volna derogációt.
A Mabisz nem tart attól, hogy a biztosítók jelentős összegeket fordítanának külföldi állampapírok vételére, hiszen a magasabb infláció miatt a hazai hozamok jobbak. A részvényeknél esetleg csábítóak lehetnek a szilárdabb külföldi piacok, ám itt még befektetési korlátok szűkítik mozgásterüket.
Kérdés azonban az, hogy a liberalizáció gyakorlati megvalósítására mikor kerülhet sor. Az uniós joganyag ugyanis lehetővé teszi a valutamegfeleltetést (currency matching), így a forintban denominált eszközök magas arányának előírásával akár az eurózónához való csatlakozásig is késleltethetőek a külföldi befektetések.
A szakemberek szerint ezért fokozatos szabályozási átmenet valószínűsíthető. Ezt indokolná az is, hogy a befektetési ipar döntő jelentőségű az államadósság finanszírozásában. A szektor a növekvő tőkeméretet az állampapírok átlagos hátralévő futamidejének (duration) növelésére használja, így dinamikusan nő az államkötvények és érezhetően csökken a kincstárjegyek aránya.
A konkrét jogpolitikai koncepció a tőke szabad áramlására vonatkozó fejezet tárgyalásának lezárásával várható. Hazánk azt szeretné -- s erre az EU bővítési stratégiájában szereplő ütemterv elvileg lehetőséget nyújt --, hogy erre 2001 első felében sor kerüljön. Itt tárgyalják azonban a termőföldvétel uniós polgárok számára történő liberalizációjának ügyét is, amelyre Magyarország tízéves felmentést kért a csatlakozást követő időszakra.
Az intézmények külföldi befektetéseire vonatkozó derogációs kérelem visszavonását egyébként külügyminisztériumi források szakmai döntésnek tartják, az ügyet nem hozzák összefüggésbe a termőfölddel kapcsolatos tárgyalási taktikával.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.