A Mehib egy ismert orosz kárbehajtó céget bízott meg a Leningrád megye által ki nem fizetett Ikarus buszok ellenértékének megszerzésére per útján vagy más módon -- nyilatkozta Botos Balázs vezérigazgató a Világgazdaságnak.
Tavaly júliusban még úgy tűnt: fizetésátümezés és új feltételek révén sikerül megegyezni az orosz régióval a még 1997--98-ban kiszállított 120 Ikarus busz ügyében.
A buszokat annak idején a Lenobl Passzazsir Avtotranzport, a megyei autóbusz-vállalat vette meg. A vételár 10,3 millió dollár -- kamatokkal együtt 14,8 millió dollár -- volt. Ennek törlesztőrészleteit 2001 végéig kellett volna kifizetni a vevőt -- Mehib-biztosítással -- eredetileg meghitelező Eximbank, Általános Értékforgalmi Bank (ÁÉB) és BNP-Dresdner Bank alkotta konzorciumnak.
Az ügylet az autóbusz-vállalat és garans bankja, a Rossziszkij Bank fizetésképtelenné válásával "borult" 1998-ban. Egy ezt követő megállapodás szerint lépett volna be fizetőként a megye. Utóbbi azonban (bár türelmi időt is kapott) nem fizette az aktuális részleteket.
A három bank már korábban felmondta a hitelt, azaz életbe lépett a Mehib kártérítési kötelezettsége. Orosz forrásunk szerint a kárbehajtó megbízása azt jelenti: semmi esély arra, hogy a megye valaha is fizetni akarna.
"Békésebb" hír, hogy a Mehib tegnapi sajtótájékoztatóján bejelentették: a biztosító egyszerűsített ügymenetű kis- és középvállalkozói (kkv) módozattal lépett piacra. A termékkel elsősorban azt a 17 ezer hazai exportőr vállalatot célozzák meg, amelyeknek kivitele nem haladja meg az évi 200 ezer dollárt -- jelentette be Huber Eszter vezérigazgató-helyettes.
A biztosítást kötők külhoni vevőire -- az adott, mintegy 100 ország kockázatát is figyelembe véve -- limiteket szabnak meg, s ez alapján adják meg előre a fix díjat. Egy vevő maximális éves limitje (vagyis az eladó aktuális, éven belül többször megújítható kinnlevősége) 60 ezer euró lehet.
A kedvezményes kkv-konstrukciónál 25 millió forint romániai export esetén évi mintegy 110 ezer forint lehet a biztosítási díj. A szerződés akár Jugoszláviára is szólhat, hiszen déli szomszédunkat a Mehib igazgatósága tavaly ősszel "nem biztosíthatóból" "feltételesen biztosítható" kategóriába sorolta.
A biztosítás megkötését követően az exportőr kkv-nak csak évi egyszer kell nyilatkozni a Mehib felé az éves kivitel mértékéről. A biztosító a vevő kockázatának jelentős részét vállalja át. A vevő nemfizetése esetén 90 napon belül, más esetekben (például háborúnál) akár azonnal térítik a kárt.
A hatékony értékesítés érdekében a Mehib március elejéig mintegy 20 fős ügynöki hálózatot épít ki az országban. A módozat idei, bevezető évében a díj egy részét átvállalja a biztosító, amely csak középtávon remél nyereséget ebből az üzletágból -- mondta Huber.
Az előzetes számok szerint 2000-ben a Mehib 1,01 milliárd forint díjat gyűjtött, és pozitív eredménnyel zárt -- közölte Botos. (1999-ben még 355 millió forint volt a mérleg szerinti veszteség.)
A piacképes biztosításnál a Mehib által fedezetbe vett összeg 61-62 milliárd (ebből 25 milliárd forint belföldi), a nem piacképes kivitelnél pedig 21 milliárd forint volt. A kárkifizetés az Ikarus-ügy ellenére az 1999. évinek csak a fele, 1,56 milliárd forint volt (ebből 60 millió a piacképes típusú).
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.