Óvatos becslések szerint tavaly 4,1 milliárd forint díj folyt be az utasbiztosítási cégekhez Magyarországon. A pontos mértéket azért nem lehet meghatározni, mert egyes piaci szereplők üzleti titokként kezelik saját adatukat. Mások viszont például a gépjármű-balesetbiztosítási díjakat is hozzászámítják -- nyilatkozta Bartók Nagy András, a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) utasbiztosítási tagozatának vezetője.
Tavaly a kárhányad is jól alakulhatott, mivel nem történt nagyobb katasztrófa (repülőszerencsétlenség vagy szállodatűz). Az utasbiztosítók többsége 2000 végén, 2001 elején minimum átlagosan 15 százalékkal növelte díjait. Ennek oka, hogy a nyugati gyógyíttatás költségeinek ára a magyar inflációval megegyező vagy annál is dinamikusabb mértékben nő.
Információnk szerint a biztosítási módozatokat az ügyfelek kárára jelentősen drágítja, hogy a biztosítók által az utazási irodáknak fizetett jutalék mértéke immár átlagosan a díj 30 százalékára emelkedett. Egyes "mohóbb" partnereknél azonban eléri a 40 százalékot is.
Az idei első negyedévben a piaci szereplők mérsékelt növekedésről számoltak be. Ennek oka a szakember szerint az, hogy az utazási szezon lassan indul be, sok hazai turista last minute akciókra várva csak későn köt le szervezett utakat.
A HTC utazási iroda csődje miatt egy réteg ráadásul utaztató és utasbiztosítás nélkül vág útnak -- fejtette ki Bartók Nagy. A szervezett utaknál hagyományosan magasabb a biztosítást kötők aránya az egyéni kirándulókhoz képest, mert a turistairodáknál alapfeltétel ennek megléte.
Mindezt ellensúlyozhatja, hogy itthon javul a biztosítási kultúra, így egyre többen hárítják át saját kockázatukat az ezzel foglalkozó társaságokra (a kilencvenes évek végén tíz külföldre induló közül csak háromnak volt utasbiztosítása).
Bartók Nagy szerint így 2001-ben mintegy 4,5 milliárd forintnyi utasbiztosítási díjat gyűjthet majd a piac hét szereplője, az Ahico, Axa Colonia, Európa, Európai Utazási, Hungária, OTP-Garancia és a Winterthur biztosító.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.