A Tisza folyó völgyében árvíztól veszélyeztetett eszközállomány értéke 2924 milliárd forint egy három évvel ezelőtti számítás szerint. A Duna völgyére vonatkozóan ez az érték 2182 milliárd forint - olvasható az Aon Magyarország Kft. frissen publikált, a természeti katasztrófákról és kockázatkezelésükről szóló elemzésében.
A magyar biztosítási piac felvevőképessége korlátozott a háztartások anyagi helyzete miatt - figyelmeztet az Aon-jelentés. Az egy háztartáson belül biztosításra fordított kiadás átlaga az utolsó lezárt (2000. évi) adatok szerint 23 ezer forint volt, ami az Európai Unió (EU) átlagához képest mindössze 10-20 százaléknyit jelent. Egyelőre maga az állam - az ország legnagyobb ingatlanállományának tulajdonosa - sem rendelkezik megfelelő kockázatkezelési stratégiával - figyelmeztetnek a szakértők. Az 55 000 állami ingatlan közül - amelyek újrapótlási értéke több ezer milliárd forint - jelenleg csak mintegy 1500 darabra kötöttek biztosítást.
A nemzetközi biztosítási alkuszcég úgy vélte: az államnak az általa kialakítandó katasztrófakezelési program során azt is mérlegelnie lehet, hogy kötelezővé teszi a katasztrófák ellen védő biztosítás megkötését a lakosságnak. Ez viszont azzal járhat, hogy a társadalom egyfajta ingatlanadóként fogja fel a biztosítási díjat.
A nemzetközi gyakorlatban van példa arra is, hogy az állam éppen a másik oldalt, a biztosítókat kötelezte egyes kockázatok kötelező bevállalására. Nyolc éve például a kaliforniai Northridge városát 160 milliárd dolláros kárral és 60 ember halálával járó földrengés rázta meg, ami után a helyi biztosítók kizárták a földrengéskockázatot a szerződésekből. Emiatt az állam törvényben írta elő: minden tűzbiztosítási kötvény hatálya automatikusan terjedjen ki a földrengéskárra is.
Az Aon szerint az állam világszerte minden országos kockázatkezelési programban vállal valamilyen pénzügyi garanciát. A legtöbb konstrukció esetében viszont a kormányzat számíthat a nemzetközi viszontbiztosítók "kockázatporlasztó" kapacitására is. Ennek megfelelően a konkrét megvalósításra a szakértők két megoldást javasolnak. Az egyik szerint a hazai biztosítók egy csoportja közösen kockázatvállaló poolt (együttbiztosítási csoportot) hoz létre, hatékony, központosított ügyvitellel. A pool viszontbiztosítási "mentsvárát" a nemzetközi viszontbiztosítók jelentenék. Az állam csak azt a kockázatot fedezné, amely meghaladja a viszontbiztosításban rögzített limitet.
E forgatókönyhöz hasonló megoldást javasolt Kepecs Gábor, az ÁB-Aegon Biztosító vezérigazgatója is a közelmúltban Varga Mihály pénzügyminiszternek. Ő úgy vélte: az állam emellett a lakásbiztosítási adókedvezmény meghonosításával is segíthetné a szerződések számának növelését. A másik megoldás szerint az állam hoz létre és tőkésít fel (bizonyos idő alatt) egyfajta vagyonalapot a természeti katasztrófák kezelésére. A kockázatvállalásban a biztosítók is részt vehetnek, feléjük az állam az alap révén egyfajta viszontbiztosítóként áll helyt. (BI)
Munkatársunktól
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.