Nyomás alatt a cukorpiacok
Oroszország jövőre 8,2 százalékkal, 3,95 millió tonnára bővíti a nyerscukor kedvezményes vámú, tonnánként 95 eurós importkeretét. Ám egyúttal a kvótán felüli bevitelt sújtó tonnánkénti illetéket is felemeli: január elsejétől 200, majd júliustól, a cukorrépa-betakarítás kezdetétől 230 euróra. A fehércukoré ezalatt 240, illetve 270 euróra nő majd - jelentette a Bloomberg.
Az idén 5 százalékos tarifa terheli a kvótán belüli nyerscukorimportot, amelynek meghatározott fejlődő országokból kell származnia. Az azon felül bevitt mennyiség után az első fél évben 120 eurós minimumtarifát kellett fizetni, amely az év hátralevő részében 220-ra emelkedik.
Oroszország a világ legnagyobb cukorimportőre, szükségletének mintegy kétharmadát külföldről kell kielégítenie a kedvezőtlen éghajlati feltételek miatt. Beszerzéseinek alakulása, illetve piacvédő intézkedéseinek változásai ezért mindig erősen befolyásolják a világpiaci árakat is. A múlt hónapban például nem utolsósorban azért csúsztak újabb lejtőre a tőzsdei jegyzések, mert a kereskedők az orosz piac szűkülésére számítottak a felemelt idénytarifák bevezetése nyomán.
A cukorpiacok jelenleg ettől függetlenül is nyomottak, mivel az új idényben lényegesen bővülhet a globális kínálat. A washingtoni agrártárca legutóbbi előrejelzése szerint több mint ötmillió tonnával (138 millió fölé) nőhet a 2002/03. évi világtermelés, főleg a piacvezető Brazília jóvoltából. Ez még akkor is nyomást jelent a piacokra, ha a brazil export várható alakulása még nehezen becsülhető meg. Annak nagyságát tudniillik az is befolyásolja, hogy mennyi cukrot használnak fel helyben alkoholos üzemanyag gyártására. Ez utóbbi pedig értelemszerűen erősen függ a benzináraktól.
Ráadásul a másik hagyományosan nagy importőr, Kína is várhatóan visszafogja vásárlásait, mivel az idei rekord közeli cukornádaratása nyomán erős lejtőre csúsztak a belső árai. Az ázsiai birodalom korábban 1,8 millió tonna cukor kedvezményes bevitelére tett ígéretet a Kereskedelmi Világszervezetnek (WTO). A fehércukor londoni tonnánkénti határidős árai így jelenleg 180 dollár körül, tehát mintegy 60 dollárral, azaz egynegyedével alacsonyabban mozognak, mint fél évvel ezelőtt.


