BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Közel a PKN-Gdansk házasság?

Egyre inkább úgy tűnik, hogy a Rotch Energy kihagyásával a PKN egyedül is meg tudja szerezni a gdanski finomítót, s ezt követően privatizálják a még nagyobbá váló lengyel olajcéget. A Mol így lehet, hogy olajmultikkal kényszerül versenyre kelni, az OMV-ből ellenfél helyett pedig partner lehet.

Immár tényként jelentette hét végi számában a varsói Gazeta Wyborcza, hogy a legnagyobb lengyel olajtársaság, a PKN Orlen egymagában veheti meg a második számú céget, a gdanski finomítót. A lap értesülése szerint az újonnan létrejövő társaság részvényeiért cserébe apportálná be Gdanskot a lengyel kincstár. Az állam az új PKN-ben összesen 38 százalékos részesedéssel rendelkezne, s ezt a pakettet próbálja majd külföldi szakmai befektetők részére értékesíteni.

Mint ismert, hivatalosan a PKN Orlen és a brit Rotch Energy konzorciuma pályázik Gdanskra, azonban már hetek óta tudni lehet, hogy utóbbit egyre kevésbé látják szívesen Varsóban. A múlt héten kiderült, hogy a lengyel törvényhozás alsóházának kincstárügyi bizottsága is ellenzi a Rotch részvételét, mivel sem a társaság tulajdonosi hátterével, sem pénzügyi lehetőségeivel nincsenek megelégedve.

A múlt hét elején a PKN elnöke, Zbigniew Wrobel is megszólalt az ügyben, s határozottan cáfolta a Rotch kiesését a konzorciumból, mely újabb jelentős késést okozhatna az olajipari privatizációban. Wrobel szerint még az idén elindulhat a harmadik fázis, melynek során a Gdanskkal gazdagodott PKN kezdheti meg a tárgyalásokat az együttműködésről. A kézenfekvő partnerek a Mol vagy az OMV lehetnek, s a jövő év végéig létrejöhetne a közép-európai olajipari konszolidáció. Az "új" PKN azonban már felkelthetné az olajmultik érdeklődését is, s ennek említése érezhető hangsúlyeltolódásra utal a korábbi, regionális konszolidációt preferáló nyilatkozatok után. Ez az OMV-t és a Molt ismét együttműködésre késztetheti.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.