Óriási verseny zajlik a hazai bankok között a nagyobb önkormányzati ügyfelekért, ennek hátterében többek között az húzódik meg, hogy a bankok lényegesen kisebb kockázatúnak tekintik az önkormányzati hitelkihelyezést az egyéb hitelekhez képest. Az önkormányzatok stabil bevételi struktúrájú, megalapozott gazdálkodást folytató jogi személyek. Pénzáramuk folyamatos, jól kiszámítható és a végtelenbe nyúló - magyarázták a K&H Bankban. A CIB Bank több szempontból is fantáziát lát az önkormányzati projektekben. Egyrészt az önkormányzati hitel kvázi szuverén (nullakockázatú) kölcsön, és a Bázel II. előírásainak való megfelelés során várhatóan 2006-tól lényegesen kisebb lesz az önkormányzati hiteleket szavatoló tőkeigény. Másik oldalról - folytatták - az önkormányzatok számlavezetése sok egyéb járulékos tranzakciós lehetőséget is jelent a hitelintézet számára. A harmadik ok, ami miatt a CIB perspektivikus területet lát az önkormányzati finanszírozásban, hogy az EU-s támogatások mintegy 80 százalékát az önkormányzatokon keresztül használják fel. S részben az ehhez kapcsolódó számlaforgalom, részben a saját erő finanszírozása, illetve a támogatások előfinanszírozása komoly üzleti lehetőséget nyújthat a bankoknak.

Az önkormányzati piacon működő kereskedelmi bankok valamennyien együttműködnek a Magyar Fejlesztési Bankkal a Sikeres Magyarországért ÖKIF projekt értékesítésében. Mivel ez a hitel hosszú lejáratú, ezért a közbeszerzés kötelező tárgyát képezi, ilyen formában a bankok között általában az árazások döntenek - hangsúlyozták a K&H Bankban. Nyilvánvalóan a többéves önkormányzati tapasztalat, a kapcsolatrendszer előnyt biztosít az önkormányzati piacon erős bankoknak - vélik a HVB-nél. A CIB Banknál úgy látják: az önkormányzati finanszírozás területén határozottan előnyben vannak a nagyobb önkormányzati portfóliójú bankok. Várhatóan 2007-től az EU-források növekedése következtében még nagyobb beruházási volumenek jelennek ebben a szektorban, és ez további forrásigényt von maga után - mondták a HVB Banknál. Ugyanakkor hozzátették: az általánosságban előírt 10 százalékos saját erő egyes önkormányzatoknál továbbra is problémát okoz.

Jelenleg a Budapest Bank nem finanszírozza az önkormányzatokat, de tanulmányokat végez, milyen scoring rendszert szükséges kifejleszteni a minősítésükre. A jövőben, miután az NFT is több konstrukcióban ad lehetőséget vissza nem térítendő támogatás formájában az önkormányzati projekt megvalósításához, mérlegelik az önkormányzatok felé történő nyitást.

Az infrastruktúra-fejlesztési projektek finanszírozása is a közbeszerzési törvény hatálya alá tartozik, ezért a bankok egyenlő esélyekkel indulnak egy-egy meghirdetett pályázaton - hívták fel a figyelmet az OTP Banknál. Természetesen az adott beruházás nagyságából, illetőleg ehhez mérten az egyes bankok teljesítőképességéből adódóan lehetnek különbségek.