Gazdaságfehérítő áfacsökkentés
Az üzemanyagok áfájának őszi csökkenését követően januártól teljes körű lesz az ötszázalékos áfamérséklés. Azaz a normál áfakulcs a jelenlegi 25-ről 20 százalékosra esik vissza, a kedvezményes kulcsok változatlanul 5, illetve 15 százalékosak lesznek. (Ebben a körben egyedüli újdonság, hogy a sajtótermékek 15 százalékos áfáját az annál is kedvezményesebb, 5 százalékos kulcs váltja fel.)
Az áfacsökkentés jótékonyan hat a vállalkozásokra, elsősorban a hazai piacon értékesítő cégeket érinti kedvezően, mivel a fogyasztói árakban bekövetkező esés nyomán várhatóan növekszik a forgalmuk. Az exportáló, illetve beruházó cégek számára (ezek jellemzően multinacionális vállalatok) elhanyagolható könnyítést jelent az adómérséklés. A lépés abból a szempontból is kedvező, hogy némiképp csökken a vállalkozások működtetésének finanszírozási igénye.
Krisán László, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége kereskedelmi és szolgáltatási szekciójának vezetője szerint a kereskedelem számos területén érzékelni lehet majd az áfamérséklés hatását. Ez a fogyasztói árszínvonalban – ha nem is egyenletesen, hanem területektől, árucsoportoktól függően – megjelenik majd. Persze vannak olyan termékek, amelyeknek az árát eddig mesterségesen alacsonyan tartották, ezeknél biztosan nem lehet árcsökkenésre számítani – teszi hozzá –, de a többi áruféleségnél begyűrűzik. A kereskedő ugyanis ha piacot, vevőket akar nyerni vagy megtartani, biztosan nem nyeli le az áfát. Az már most látszik, hogy az üzletek nagyságától is függ, mennyire képesek egy ilyen lépést megtenni: beindultak a reklámkampányok, a nagy hipermarketekben már sok terméket az alacsonyabb áfának megfelelő áron kínálnak, ugyanakkor a kisebb láncoknál kicsit lassabban megy végbe ez a folyamat. Ez viszont előrevetíti annak az árnyékát, hogy tovább nyílik az árolló a nagy alapterületű és a kis boltok között – jegyzi meg. Arról nem beszélve, hogy a kisebb cégek kevésbé tudják az egyébként növekvő költségeiket (energiaár és bérleti díjak) kigazdálkodni.
Krisán László meglehetősen optimista, 3-3,5 százalékos csökkentést is elképzelhetőnek tart a fogyasztói árakban. Értelemszerűen ahol túlkínálat van, ott erősebben tapasztalható majd az áfacsökkentés, ilyen például a lakáspiac. Ott is főleg az új építésű lakásoknál várható, hogy alacsonyabbak lesznek az árak. A tartós fogyasztási cikkek árcéduláin is biztosan kisebb összegek szerepelnek majd. Bár kisebb mértékben, de az élelmiszerárakat is csökkentik a kereskedők, annak ellenére, hogy az utóbbi 10 évben ezek mindig az átlagos fogyasztóiár-növekedés szintje alatt maradtak, fontos szerepet játszva az infláció féken tartásában. Ezért sem érti a szakember, hogy miért alakult ki nálunk egy jól érzékelhető kereskedelemellenes hangulat. Szerinte ez a szektor nincs értékén kezelve, pedig a kereskedők sokszor a saját jövedelmezőségük terhére segítik a gazdaságot.
Az alacsonyabb árak mellett a feketegazdaság visszaszorulásában látja a szakember az áfa-csökkentés egyik áldásos hatását. Mivel szűkül az árkülönbség a „fekete” és a „fehér” termékek között, a vásárlók inkább választják majd a kicsit drágább, ám számlával kísért és a garanciális igényeket is kielégítő terméket.
A versenyképesség javulásában viszont csak a kezdeti lépések indulhatnak el – vélekedik Krisán László –, ezen a téren elsősorban a gazdálkodási környezet javításában vannak tennivalók. Ma az adók, a járulékok és az illetékek rendszere, a bírságolás gyakorlata sokban rontja a hazai vállalkozások versenyképességét. Szükségszerű lépés a járulékok csökkentése, a büntető jellegű, nem az eredménytől, hanem a forgalomtól függő iparűzési adó eltörlése. (BJA)
Különféle nagy értékű ajándékokat, vásárlási utalványt nyerhetnek azok a boltba járók, akik részt vesznek az úgynevezett árfigyelő kampányban. Így akarja a kormányzat tudatosságra, odafigyelésre nevelni, ösztönözni a vevőket. Ez az akció egyúttal azt is jelenti, hogy elvetették a rosszul hangzó árkommandó ötletét, ennek a jegyében koncentrált árellenőrzésekkel kísérték volna figyelemmel, megjelenik-e az áfacsökkentés a kereskedők és szolgáltatók áraiban. Ehelyett inkább a vevőkre bízzák az ellenőrzést. Mindazok részt vehetnek a „játékban”, akik az idei számlákat megőrzik, majd az árakat a jövő év elején összevetik az ugyanabban az üzletekben vásárolt ugyanazon termékek áraival. A fogyasztóvédelmi és más hatóságok is vizsgálják majd az árakat, a nyugtaadási kötelezettség érvényesülését, a helyes áfafeltüntetést, illetve azt, hogy az érintettek átállították-e a szoftvereket és a pénztárgépeket. A szabálytalankodók bírságot kaphatnak, és azzal is számolhatnak, hogy a nevük nyilvánosságra kerül.


