Jól felfogott érdekből figyelnek a bankok arra, hogy fizetési nehézségekkel küzdő adósaik lehetőleg ne jussanak el a végrehajtás stádiumáig, ennek megfelelően csak néhány ilyen, folyamatban lévő ügyet tartanak nyilván – derül ki az érintettek nyilatkozataiból.
Konkrét adattal egyedül az Országos Lakás- és Építésügyi Hivatal szolgált: becslésük szerint eddig nagyjából ötezer lakáshitel-szerződés jutott el a végrehajtásig. A bankok meglehetősen szemérmesen nyilatkoznak a hitelintézetek, így nem lehet tudni, hogy a 2005 harmadik negyedévének végén nyilvántartott, hozzávetőlegesen 80 milliárd forintot kitevő problémás hitelből mennyi lakáscélú, ugyanakkor a rossz hitelnek minősített harmincötmilliárdhoz képest már tetemesnek nevezhető az a mintegy 15 milliárd forint, amely mögött bedőlt lakásszerződés áll.
A bankok szerint a lakáshiteladósok fizetési fegyelme sokkal jobb a fogyasztási kölcsönöknél megszokottnál, illetve a hitelintézetek is vigyáznak arra, hogy nehézségekkel küzdő ügyfeleik lehetőleg ne jussanak el az utolsó fázisig.
A fizetni hajlandó, ám az eredetileg meghatározott törlesztőrészletet – például jövedelemcsökkenés miatt – fizetni nem tudó ügyfeleknél az adósság átütemezését is megengedik a bankok, ám ez nem automatikus lehetőség, mindig egyedi megállapodás kérdése.
A végrehajtásig eljutott ügyleteknél a bank egyébként árverésen kívüli közös értékesítéssel vagy bírósági végrehajtás útján juthat a pénzhez. Az előbbi mindenképpen jobb megoldás, de csak akkor van rá mód, ha a felek a közös értékesítést előre kikötik. Ilyenkor rendszerint jobb vételárhoz juthatnak. A végrehajtás során az ingatlan fekvése szerinti önkormányzatot januártól elővásárlási jog illeti meg. Az árverést addig kell folytatni, amíg ajánlatot nem tesznek. Ha nincs további ajánlat, a végrehajtó a legmagasabb vételár háromszori kikiáltása után tájékoztatja a vevőket az önkormányzat elővásárlási jogáról, amelylyel az 30 napon belül élhet. Ha ezt nem teszi, úgy azé az ingatlan, aki a legtöbbet ajánlotta érte.
Az Erste Bank 2003-ban vezette be az automatikus, a bank sajátosságaihoz és folyamatosan változó elvárásaihoz alkalmazkodó behajtási rendszerét, illetve létrehozta a rendszerrel dolgozó behajtási osztályát. A bank célja – hangsúlyozták –, hogy minél előbb megoldja a korai behajtási eseteket, hiszen az ügyféllel közös érdeke, hogy a fizetési problémák megoldását már akkor megtalálja a bank, amikor a késedelem összege még nem haladja meg a 2-3 hónapot. Ennek megfelelően nagyon kevés ügy jut el a késői behajtási szakaszba. A korai behajtási fázis során az Erste Bank telefonos behajtást alkalmaz, valamint emlékeztető, felszólító leveleket, SMS-eket küld a késedelmes ügyfeleknek, és folyamatosan nyomon követi a késedelem sorsát, illetve azt, hogy az ügyfél betartja-e fizetési ígéreteit. A minősített esetek további mérséklése érdekében az OTP bankcsoport telefonos behajtási tevékenységet is végez – közölték a hitelintézetnél. Ennek keretében a már levélben felszólított adósokat telefonon is megkeresik, felhívják a figyelmét a hitelszámla felmondásának jogkövetkezményeire. A legalább háromhavi részlet hátralékos tartozást felhalmozott adósok részére a bank úgynevezett felmondás előtti értesítő levelet küld, amelyben felhívja az ügyfél figyelmét arra, hogy a hátralékát rendezze, vagy a rendezésre kössön megállapodást, mert a kölcsön felmondásával elveszti annak kamattámogatását.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.