BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megtévesztő hiteltermékek - Hogy lehet igazat mondani a reklámokban?

Az elmúlt hónapokban kirótt bírságok tanúsága szerint a Gazdasági Versenyhivatal szinte az egész banki szektort igyekezett a tisztességes piaci magatartásra rászorítani, némelyiket többször is. A bírságolás gyakorisága is igazolja, hogy lenne még mit javítani a banki szolgáltatások színvonalán - írja a Népszava.

A bankokat a legtöbbször azért marasztalta el a versenyhatóság, mert úgymond megtévesztették hiteltermékeik reklámjaiban az ügyfeleket. A hitelintézetek többnyire azt sérelmezik, hogy a rendelkezésükre álló szűkös reklámfelületeken képtelenség teljes körű információt közölni a bemutatni kívánt termékről.

A többször is elmarasztaltak között volt a legnagyobb hazai bank, az OTP, amelyet 2006-ban a fogyasztók megtévesztése miatt 100 millió forintra bírságoltak, s mivel a GVH Versenytanácsának megítélése szerint nem változtatott jogsértő magatartásán, ezért a múlt év végén már 200 millió forint megfizetésére ítélték a pénzintézetet. Az OTP azonban nem ismerte el az elmarasztalás jogosságát, és fellebbezett. Első fokon a Fővárosi Bíróság nem adott helyt a keresetnek.

A piactisztítási folyamat egyébként végigszáguldott a bankszférán. A versenyfelügyeleti eljárás eredményeképpen az Erste 2, a Raiffeisen 9, a Budapest Bank 12, a K&H 15, a CIB ugyancsak 15 és a Citibank 20 millió forintos bírságot „érdemelt ki”.

A Raiffeisen Bank azonban korántsem örülhetett sokáig annak, hogy a többiekhez képest csekély, pár milliós bírsággal megúszta. Az elmúlt esztendő Év bankárját adó pénzintézetről olyan véleményt formált a GVH, hogy a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított, és ezért 80 millió forintos bírságot kell fizetnie.

Az osztrák hitelintézetet azért büntették meg, mert az egyik reklámkampányában azt állította, hogy „Legújabb lakáshiteleink­nél most Ön határozza meg a törlesztőrészletet”. A versenyhatóság álláspontja szerint a Raiffeisen nem nyújtott objektív képet pénzügyi termékéről.

A minap az egyik nagy pénzintézethez szorosan kötődő pénzügyi szolgáltató első embere azt mondta, hogy azért nem élnek a széles körű reklámkampány nyújtotta marketingfogással, mert tartanak attól, hogy bármit is sugallnának leendő ügyfeleiknek, a GVH találna benne bírságolásra érdemes motívumot, így hát azzal a módszerrel élnek, hogy újságcikkeken keresztül ajánlják az emberek figyelmébe tevékeny­ségüket.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.