Csupa rossz hír a tengerentúlról
A visszaesést elsősorban a dollár erősödése, illetve az energiaipari cégek részvényeinek a gyengülése okozta a kőolaj árának a hanyatlására.
Az értéktőzsde fő mutatója, a Dow Jones ipari átlag (DJIA) 93,79 ponttal, vagyis 0,91 százalékkal csökkent, és 10.197,47 ponton zárt.
A technológiai részvények Nasdaq Composite mutatója 17,88 ponttal, azaz 0,83 százalékkal esett, és 2149,02 pontig jutott.
Az S&P 500-as mutató 11,27 ponttal, vagyis 1,03 százalékkal gyengült 1087,24 pontra.
Az amerikai pénzügyminisztérium mai bejelentése sem javított a helyzeten: minden idők ötödik legnagyobb havi szintű hiányával zárt az amerikai büdzsé októberben.
A Deloitte LLP friss felméréséből pedig az derült ki, hogy nem fog visszatérni az amerikai fogyasztók régi, válság előtti vásárlókedve.
Kellemetlen meglepetés fogja érni azokat a kereskedőket, akik arra számítanak, hogy a válság elmúltával, a gazdasági helyzet javulásával az amerikaiak visszatérnek korábbi költekezési szokásaikhoz - állapította meg a pénzügyi tanácsadással, kockázatelemzéssel és piackutatással is foglalkozó neves könyvvizsgáló cég.
A széles körű, csaknem 11 ezer fogyasztóra kiterjedő közvélemény-kutatás során a megkérdezettek több mint egynegyede kijelentette: véglegesen megváltoztak fogyasztási szokásaik, ezentúl mindig takarékosabbak lesznek vásárláskor, és nem akarnak visszatérni a nagy költekezésekhez.
Stacy Janiak, a Deloitte amerikai kiskereskedelmi részlegének vezetője figyelmeztetett: a kereskedők - miközben nagyobb sebességbe kapcsolnak az ünnepi vásárlási szezon közeledtével - jobban teszik, ha újrafogalmazzák üzeneteiket az új, óvatosabban költekező fogyasztók irányában.
A felmérés arra is rávilágított, hogy az amerikai fogyasztók egyharmada esetében csökkent a termékek iránti márkahűség. A válaszolók 44 százaléka azt mondta, hogy bár ugyanott vásárol, ahol korábban, kevesebbszer jár az üzletekbe és kevesebbet is költ.
Janiak szerint a diszkrecionális, vagyis az alapszükségleteken felüli jelentős vásárlóerő talán már nem fog feléledni.
A Deloitte kimutatása szerint az amerikai fogyasztók egyre nagyobb hányada vásárol a világhálón. Várhatóan minden ötödik vevő túlnyomórészt az interneten, virtuális áruházakban fogja lebonyolítani vásárlásait az ünnepi periódusban, sokan on-line fórumokon és közösségi portálokon tájékozódnak.


