Jól működő művészeti projekteket kell szervezni, amelyek köré egymást nem vetélytársnak érző cégekből álló, folyamatosan bővülő szponzori hálót lehet kialakítani – ezt az elgondolást igyekszik a gyakorlatban megvalósítani az Amadeus Művészeti Alapítvány. A kilencvenes évek óta működő, 1999 óta kizárólag a képzőművészeti mecenatúrával foglalkozó alapítvány kuratóriumának elnöke, Balogh Péter ügyvéd lapunknak úgy fogalmazott: azok a projektek tudják megmozgatni a vállalati támogatókat, amelyek már elértek bizonyos sikereket és ismertséget, amelyek „letettek valamit az asztalra”. Az Amadeusnak mostanra sikerült felépítenie egy olyan támogatói kört, amelynek révén zökkenőmentesen tudja működtetni központi projektjeit, a Magyar Képzőművészeti Egyetem (MKE) egy-egy szobrász-, illetve festőhallgatóját támogató ösztöndíjat, illetve az Óbudán lévő alkotóházat. E köré épülnek a további ötletek, kezdeményezések, amelyekhez az Amadeus „védjegyét” látva szívesen csatlakozik egy-két (új vagy visszatérő) szponzor. Az alapítvány presztízsét jól mutatja, hogy tavaly óta az MKE stratégiai partnerének címét viseli, és eközben az Edge Communications által létrehozott Műgyűjtők Klubjával való együttműködés (az évente közösen kiadott Műgyűjtők Amadeus Díja) révén a magángyűjtői szcénával is szoros kapcsolatot ápol.
Fontos esemény volt az Amadeus szélesebb körű megismertetése szempontjából a 2009. téli Budapest Art Fair, amelyen – a nonprofit intézmények közül egyedüliként – önálló standdal volt jelen az alapítvány, és erre az alkalomra színvonalas kiadványt is megjelentettek az alkotóházban dolgozó tizenkét fiatal művészről. Bakos András, Duronelly Balázs, Fülöp Gábor, Jakatics-Szabó Veronika, Papageorgiu Andrea, Rabóczky Judit Rita, Rolik Ádám, Sipos Eszter, Szabó Franciska, Szanyi Borbála, Takács Szilvia és Tóth Angelika pályáján a különböző állami és magánkezdeményezésű ösztöndíjak, elismerések, az egyéni és csoportos kiállítások sora is jelzi: nem csak az Amadeus háromfős kuratóriuma tartja őket ígéretes tehetségeknek. Többen közülük jelentős budapesti magángalériák művészkörébe tartoznak, alkotásaik ismert magán- és vállalati gyűjteményekbe is bekerültek. Munkájukhoz ingyenes műteremhasználattal járul hozzá a röviden AmA Házként emlegetett alkotóház, amely egy körülbelül 400 négyzetméteres egykori gyári melléképületben működik a III. kerületi Veder utcában. A művészek a műteremhasználatért és a kiállítási lehetőségekért cserébe évente egy-egy művet adnak az Amadeus gyűjteményébe, amely így hosszabb távon számottevő kollekcióvá válhat.
Az alkotóház egyébként turnusváltásra készül, hiszen ez év decemberben elbúcsúzik a 2007 szeptembere óta benne dolgozó tizenkét művész, és helyükre új csapatot választanak a kurátorok. A 2011-től ott dolgozó művészek egyike számára egy új szponzor, az E.On Hungária biztosítja majd az anyagi hátteret. Az energetikai cég – amely ez év őszén a távozásra készülő művészek csoportos kiállításának megvalósításában is közreműködik majd – nem új szereplő a hazai művészeti mecenatúrában: évek óta támogatják a debreceni MODEM működését és egyes kiállításait, és a veszprémi Modern Képtár – Vass László Gyűjteménnyel is szoros kapcsolatot ápolnak. Balogh Péter azért tartja különösen fontosnak a nyár elején tető alá hozott megállapodást, mert eddig zömmel nem az ipari-energetikai szektorból, hanem pénzügyi területről érkeztek az Amadeus szponzorai. Az Union Biztosítóval például tavaly decemberben kötöttek egy négyéves megállapodást, amely az AmA Ház költségeihez való hozzájárulást, a Budapest Art Fairen való részvételt és egy új rezidensprogram beindítását tartalmazza. (Utóbbi lényege, hogy az alkotóház mellett megvásárolt és felújított stúdiólakásba külföldi művészeket fognak meghívni, cserébe az Amadeus magyar művészei külföldi partnerintézményekhez utazhatnak tapasztalatcserére.) A Commerzbankkal az MKE diplomakatalógusának kiadásán, a Széchenyi rakparton lévő bankszékházban létrehozott Commerzbank Galéria szakmai irányításán és egy értékmentő restaurátori program finanszírozásán keresztül működtek, működnek együtt. Az Erste Bankot a Pécsi Tudományegyetem két művészhallgatójának odaítélt ösztöndíjprogramhoz nyerte meg az alapítvány.
Balogh Péter szerint a gazdasági helyzet megnehezíti a vállalati szponzorok bevonását, de az Amadeus ismertsége, továbbá a projektek széles skálája és rugalmassága miatt jó esély van a támogatói kör bővítésére. Ötletekben nincs hiány: egyebek mellett egyszeri, jelentősebb összegű életműdíj alapításában gondolkodnak, amellyel néhány évente díjaznának egy-egy a középgenerációhoz tartozó hazai képzőművészt. Erre azért volna szükség, mert a díjak, támogatások túlnyomó többsége a kezdő művészeket célozza meg, holott az idősebb, már jelentős életművel rendelkező alkotók is megérdemlik az elismerést – mutat rá Balogh. A távolabbi tervekben a műteremház átépítése, pontosabban egy többszintes, többfunkciós (alkotóház, kulturális és egyéb rendezvények befogadására is alkalmas közösségi tér, illetve apartmanok) épület kialakítása is szerepel.