Pénz- és tőkepiac

A kipufogócső hozza a pénzt

Az export bővülése révén talán még nőhet is a Hajdu-csoport bojlergyárának féléves árbevétele. Még ennél is eredményesebb az autóalkatrész-üzletág, mely a BMW- és Mercedes-kipufogók szállítását kezdte meg.

Jövőre már 10 ezer kipufogódobot szállít ötvenféle BMW- és Mercedes-modell számára a Hajdu Autotechnika Zrt., ami 300 millió forintos bevételt jelent a vállalatnak. Az új termékkör szállítása az elmúlt hetekben kezdődött meg, és ezzel a társaság tovább lépett a beszállítói ranglétrán, hiszen az alkatrészgyártáson túlmenően már szerelt egységeket, komplett dobokat is szállít. Az elmúlt évben a társaság csaknem kétmilliárd forinttal, több mint 50 százalékkal növelte árbevételét, ám a tempó lassul az idén.

„Érezzük, hogy szűkül az autópiac, csökkennek a megrendelések” – mondta Novotni István, a Hajdúsági Ipari Zrt. vezérigazgatója hozzáfűzve, hogy újabb megrendelők bekapcsolásával próbálják átsegíteni a céget a hullámvölgyön. Mindazonáltal az idén is közel 10 százalékos bevételnövekedésre számít a Hajdu Autotechnika, mely nemrégiben szerződött a holland DAF kamiongyárral Euro 6-os motorok főbb kipufogóelemeinek szállítására.

A társaság ugyanis fémmegmunkálással – jellemzően lemezmegmunkálással, lemezalakítással – előállított alkatrészeket gyárt, és eddig csupán személyautó- és motorkerékpár-márkák – Mercedes, Volvo, Audi, Ferrari, Ducati, BMW, Suzuki – számára készített közel 850-féle alkatrészt, köztük kipufogórendszert, üléstámla-alkatrészeket, kisebb karosszériaelemeket. A Su­zukinak a Rábán keresztül ülésalkatrész-beszállítója a téglási vállalat – mely egy energiahatékonyság-növelést célzó pályázaton 11 millió forintos állami támogatást nyert el –, a General Electricnek pedig lámpatesteket, a dán szivattyúgyártó, a Grundfos magyarországi üzemei számára pedig ventilátorburkolatokat is gyárt.

A Hajdu-csoport másik nagy vállalata, a Hajdúsági Ipari Zrt. ebben az évben mintegy 150 millió forintot fordít elektromos forróvíz-tárolók és hőszivattyúk kifejlesztésére. Amint Novotni István mondta, az új generációs berendezések tervezésekor – az uniós előírásoknak megfelelően – az energiahatékonyság javítása a cél. Ami a bojlerek kelendőségét illeti, nem csak a cég termékei iránt csökken a kereslet idehaza. A vezérigazgató úgy látja, hogy a végtörlesztés még azok zsebét is kiürítette, akiknek még volt pénzük, így az egész épületgépészeti szakmát sújtja.

A cég hagyományos exportpiacain tapasztalható bővülés révén azonban az első fél év talán még valamivel jobb is lesz, mint a tavalyi első hat hónap.

Az Hajdúsági Ipari Zrt. 2009-ben és 2010-ben – 35 százalékos állami támogatással – mintegy 780 millió forint értékű beruházást valósított meg, amely a teljes technológiai folyamat korszerűsítésén túl az informatikára, a HR- és a marketingtevékenységre is kiterjedt.

Tavasszal elnyerte az Ipari Park címet a Hajdu Infrastruktúra Zrt. által működtetett ipari terület, mely a három Hajdu-vállalat mellett további három cégnek ad otthont. A Hajdu Ipari Park jelenleg 58 hektáros, de szükség esetén bármikor tovább bővíthető, hiszen a tulajdonos, a Hajdu-csoport további, körülbelül 150 hektáros ipari területtel rendelkezik. A telepnek saját iparvágánya, villamosenergia-, távhő- és ivóvízellátása, valamint szennyvíztisztítója van. A cég tavaly 205 millió forintos saját erős beruházás során felújította a teljes energiahálózatot, és újra forgalomba helyezte iparvágányát is. A fejlesztések idén tovább folytatódnak: korszerűsítik a sűrítettlevegő-szolgáltatást és az ipari szennyvíztisztító telepet, és miután jelentős mennyiségű víz szivárog el az ötvenes években létesített gerincvezetékből, jövőre tervezik a hálózat cseréjét is.

fémipar export
Kapcsolódó cikkek