Az MNB 2015 februárjától kiemelten ellenőrizte a fogyasztóknak nyújtott devizaalapú-, deviza-, és forinthitelek elszámolás, illetve a forintosítás teljes folyamatát.
   
Az MNB az elszámoláshoz kapcsolódó jogszabálysértések miatt 155 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki, ebből 112,3 millió forint jutott a Banif Plus Bank Zrt.-nek az értesítő levelek kiküldési határidejének sorozatos megsértése miatt.
   
Az egyéb pénzügyi intézmények esetében az elszámolási értesítő levelek késedelmes kiküldése, a fogyasztói követelés összegének rossz módszertannal való helytelen meghatározása, a forintosítási törvény szerinti szerződésmódosulás után helytelenül meghatározott új irányadó ügyleti kamatmérték, illetve a fogyasztónak visszatérítendő összeg - jogszabályban előírt - kamatkifizetésének elmaradása miatt szabott ki bírságot a jegybank.
   
Közölték, az intézkedésekkel érintett pénzügyi intézmények folyamatosan hajtják végre a jegybanki kötelezéseket. Ennek során a fogyasztók tájékoztatása mellett visszatérítik, illetve visszatérítették a hibás kamatoztatás és kamatszámítás miatt keletkezett összegeket.
   
A jegybank az elszámolásra köteles pénzügyi intézményeknél és az ügyfelek kérelme alapján elszámolni köteles követelésvásárlóknál végzett témavizsgálata során ellenőrizte többek között az intézmények elszámolási folyamatait, a fogyasztóknak küldött elszámolási értesítő leveleket, a vonatkozó jegybanki rendeleteknek és ajánlásnak való megfelelést, és az intézmények elszámolási panaszkezelését is.
   
A közlemény szerint a feladat mértékét jól jellemzi, hogy az elszámolás ellenőrzése során több mint 18 ezer dokumentumot és 16 ezer elektronikus adatszolgáltatást dolgozott fel a jegybank. Az MNB több tucat állásfoglalást adott ki és 600-nál is több, a pénzügyi intézményektől érkező, az elszámolás megfelelő végrehajtását segítő kérdést válaszolt meg.