Profitfigyelmeztetést mellékelt a második negyedévről szóló gyorsjelentéséhez a General Motors (GM). A legnagyobb amerikai autógyártó számára az acél és alumínium alapanyagokra vonatkozó, Donald Trump elnök által elrendelt védővámok okoznak olyan költségnövekedést, amelyet csak a nyereség rovására tud kigazdálkodni. Emiatt a 2018-as üzleti évre várt, egy részvényre eső eredményt (EPS) 6 dollárra teszik, szemben a korábbi 6,3–6,6 százalék közötti értékkel. A GM nyereségét az emelkedő nyersanyagköltségek az idén egymilliárd dollárral lökik meg. Korábban ennek a felével kalkuláltak. Érdekesség, hogy a GM most épp annak issza a levét, hogy a szinte teljes acélellátást biztosító amerikai gyártók a vámmal megdrágított kínai termék árszintjéhez igazodnak, azaz emelik tarifáikat. A GM adózás előtti haszonkulcsa 10-ről 9 százalék környékére eshet vissza az idén. A rossz hírekre 8 százalékot bukott a GM árfolyama New Yorkban. Ennél is méretesebb, 14 százalékos zuhanást szenvedett el a Fiat Chrysler Automobiles (FCA) árfolyama Milánóban, ahol a konszernt újra felvirágzásnak indító Sergio Marchionne elvesztése feletti szomorúságot tetézték az Amerikából és Kínából érkező hírek. Az FCA is romló üzleti kilátásokat vetített előre: idei nettó árbevételét 125-ről 115-118 milliárd euróra, míg kiigazított üzemi eredményét a 8,7 milliárdos célról 7,5-8 milliárd euróra szállította le.
Az FCA amerikai gyártását és nyereségét rendkívül negatívan érintik az új vámemelések, míg Kínában a cégnek súlyos piacvesztéssel kellett szembesülnie. Készletei felhalmozódtak, a vámháború fejleményeit türelmesen szemlélő kínai vásárlók pedig a tengerentúlról érkező Jeepek helyett inkább helyben gyártott Nissan és Toyota városi terepjárókat vesznek. Mike Manley FCA-vezér szerint ölbe tett kézzel várják, hogy az olaszok mikor írják át végre az árcédulákat. Különösen a magas haszonnal értékesíthető Maserati márka szenvedi meg a bizonytalanságot. Az amerikai piacon nincs értékesítési gondja sem a GM-nek, sem az FCA-nak. Különösen jól fogynak a felfrissített kisteherautó-modelljeik, az ezeket készítő üzemeik teljes kapacitáskihasználtsággal dolgoznak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.