BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bajban a GM és a Fiat Chrysler

Profitfigyelmeztetést mellékelt a második negyedévről szóló gyorsjelentéséhez a General Motors (GM). A legnagyobb amerikai autógyártó számára az acél és alumínium alapanyagokra vonatkozó, Donald Trump elnök által elrendelt védővámok okoznak olyan költségnövekedést, amelyet csak a nyereség rovására tud kigazdálkodni. Emiatt a 2018-as üzleti évre várt, egy részvényre eső eredményt (EPS) 6 dollárra teszik, szemben a korábbi 6,3–6,6 százalék közötti értékkel. A GM nyereségét az emelkedő nyersanyagköltségek az idén egymilliárd dollárral lökik meg. Korábban ennek a felével kalkuláltak. Érdekesség, hogy a GM most épp annak issza a levét, hogy a szinte teljes acélellátást biztosító amerikai gyártók a vámmal megdrágított kínai termék árszintjéhez igazodnak, azaz emelik tarifáikat. A GM adózás előtti haszonkulcsa 10-ről 9 százalék környékére eshet vissza az idén. A rossz hírekre 8 százalékot bukott a GM árfolyama New Yorkban. Ennél is méretesebb, 14 százalékos zuhanást szenvedett el a Fiat Chrysler Automobiles (FCA) árfolyama Milánóban, ahol a konszernt újra felvirágzásnak indító Sergio Marchionne elvesztése feletti szomorúságot tetézték az Amerikából és Kínából érkező hírek. Az FCA is romló üzleti kilátásokat vetített előre: idei nettó árbevételét 125-ről 115-118 milliárd euróra, míg kiigazított üzemi eredményét a 8,7 milliárdos célról 7,5-8 milliárd euróra szállította le.

Az FCA amerikai gyártását és nyereségét rendkívül negatívan érintik az új vámemelések, míg Kínában a cégnek súlyos piacvesztéssel kellett szembesülnie. Készletei felhalmozódtak, a vámháború fejleményeit türelmesen szemlélő kínai vásárlók pedig a tengerentúlról érkező Jeepek helyett inkább helyben gyártott Nissan és Toyota városi terepjárókat vesznek. Mike Manley FCA-vezér szerint ölbe tett kézzel várják, hogy az olaszok mikor írják át végre az árcédulákat. Különösen a magas haszonnal értékesíthető Maserati márka szenvedi meg a bizonytalanságot. Az amerikai piacon nincs értékesítési gondja sem a GM-nek, sem az FCA-nak. Különösen jól fogynak a felfrissített kisteherautó-modelljeik, az ezeket készítő üzemeik teljes kapacitáskihasználtsággal dolgoznak.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.