A palládium ára 2002 óta először idén haladta meg az aranyét, tavaly augusztus óta több mint 60 százalékot emelkedve. A nemesfémet főképp a benzinhajtású és hibrid járművek katalizátoraiban használják, a kereslet emelkedésével párhuzamosan az erősen korlátos kínálat dominál. 2018-ban az erős dollár némileg fékezte a palládium szárnyalását, de úgy tűnik, 2019-ben folytatódhat a rali, amelynek azonban nincs túl biztos alapja.
Ami a keresleti oldalt illeti, mivel a fémet elsősorban az autóiparban használják, a kínai–amerikai kereskedelmi tárgyalásokról érkező pletykák és hírek alapvetően meghatározzák az árfolyamot. Jól mutatja a vételi szándékot, hogy amikor felröppent a hír, hogy Kína csökkentené az amerikai autókra kivetett adóját, a palládium azonnal 2 százalékot erősödött. Az objektívebb elemzők figyelmeztetnek, hogy a kínai autópiacra alig hatnak az adócsökkentések, és az ott eladott autók kevesebb mint 1 százaléka származik amerikai importból. A vevők azonban kevéssé néznek a számok mögé, amikor arra számítanak, hogy a vezetés Kínában ismét autóvásárlási programot indít majd az elmaradott régiókban. Persze felmerül a józan szemlélőben, hogy vajon a hibrid autók eladását hogyan szubvencionálják majd a kínai vidéken, ahol nyoma sincs töltőállomás-hálózatnak.
A palládium árát a kínálati hiány is magasan tartja, bár a piac átláthatósága és likviditása megkérdőjelezhető. Az éves kitermelés 7–8 millió uncia között ingadozik, és három-négy nagy bányászati régióból érkezik. Az amerikai North American Palladium az egyetlen olyan vállalat, amely helyben bányássza ki az alapanyagot, szemben a többiekkel, akik világszerte bányákat tartanak fenn vagy azoktól vásárolnak. A North American Palladium jelentős kínálati deficitet jelez előre. A piac, elfogadva ezt az állítást, arra számít, hogy a 2018-ban jellemző 1,8 millió unciás deficit 2020-ra 2,3 millió unciára nőhet. A palládium 80 százaléka olyan országokból érkezik, amelyek viszonylag magas kockázati tényezőt jelenthetnek, például Dél-Afrikából, Zimbabwéból vagy Oroszországból. Az orosz Norilsk Nickel, amely a világ legnagyobb termelője, az orosz jegybanktól kíván 2 milliárd dollár értékben további készleteket vásárolni, hogy legalább a hűséges vevőinek jusson a fehér fémből. A fenti tényeket figyelembe véve alakult ki az elmúlt év szárnyalása. Figyelmeztető jel, hogy a Norilsk a következő öt évben 12 milliárd dollárt fordít majd bányafeltárásokra, siker esetén gyorsan nőhet a kínálat, de az elektromos hajtásmód előretörése rontja a palládium esélyeit. Az elemzői konszenzus szerint közép- és hosszú távon a jelenlegi árfolyam valószínűleg nem lesz fenntartható, és a kedvezőtlen hozam-kockázat arány miatt a vételi pozíciók lezárását javasolják. A platina elfogadható helyettesítője a palládiumnak, és ha a két fém közötti árarány felborul, egyre több gyártó fordulhat az eredetileg drágább platina felé. Ez a folyamat már többször véget vetett az egyik vagy a másik fém túlhúzott ralijának. A Commerzbank elemzője egyenesen úgy fogalmaz, hogy a „palládium a saját sikerének áldozata lehet”. Az átállás az elemző szerint 18 hónapot vehet igénybe, amivel párhuzamosan a palládium árfolyama a jelenlegi 1350 dollár körüli szintekről 1000 dollár környékére húzódhat vissza.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.