A globális bankrendszer nemcsak nagyobb és nyereségesebb, de ellenállóbb is, mint az elmúlt tíz évben bármikor – áll abban az összefoglalóban, amely a Deloitte Banki és Tőkepiaci kilátások 2019 című tanulmányának három, magyar szempontból legrelevánsabb fejezetére összpontosít.
A könyvvizsgáló és tanácsadó cég felmérése szerint a világ ezer legnagyobb bankjának összesített eszközértéke 2018-ban 124 ezermilliárd dollár volt, az eszközarányos megtérülés (ROA) 0,9 százalék, az elsőrendű alapvető (Tier 1) tőkemutatója pedig 6,7 százalék volt. Mindegyik érték jelentősen magasabb, mint 2008-ban volt. Ezen belül az amerikai bankszektor 11,8 százalékos tőkearányos nyeresége (ROE, 2017) és hatékonysági mutatói is a válság utáni csúcson vannak, miközben a világ négy legnagyobb mérlegfőösszegű bankja kínai.
Európában vegyes a kép. A 2007-es öt legnagyobb szereplő profitja tíz év alatt 60 milliárd dollárról 18 milliárd dollárra, az egykori 30 százalékára olvadt. Strukturális hiányosságokkal, többletkapacitással, alacsony vagy negatív kamatlábakkal küszködve az európai bankoknak 8,6 százalékos tőkemegtérülésük volt 2017-ben. Különösen ehhez képest mondható, hogy a magyar bankszektor jól teljesít – emeli ki a Deloitte. A szektor több veszteséges év után 2017-ben 15 százalékos ROE-t ért el.
Az összefoglaló szerint a bankoknál az egyik hangsúly a rendszereken, szoftvereken, platformokon és interfészeken volt, és várhatóan így lesz ez az idén is. Ugyanakkor a bankoknak új megközelítésre van szükségük, hogy felkészüljenek a munka természetének megváltozására, ilyen például az automatizáció szerepe az ügyfélélmény megteremtésében, illetve az, hogy általa az emberi munkában a problémamegoldás és a kreativitás lehet hangsúlyosabb.
Fokozatosan felértékelődnek olyan relatív iparágfüggetlen tudások, mint az ügyfélúttervezés vagy a változásmenedzsment. Felértékelődnek olyan képességek is, mint a kreativitás, az ítélőképesség, a meggyőző erő, a döntési képesség és az empátia.
Eközben egyre szorosabbra fűződik a bankok, fintech cégek és a nagy technológiai vállalatok kapcsolata. A bankoknak általában szükségük van a technológiai óriások szolgáltatásaira, számos tech cégnek pedig fontos bevételi forrás marad a bankszektor.
Tavaly a tanulmány szerzői arra biztatták a bankokat, hogy gyorsítsák fel átalakulásukat, különösen a digitális átalakulást. Az idei tanulmány fő üzenete, hogy a digitalizáció nem csak
a technológiai tudás erősítését jelenti. A bankoknak továbbra is az ügyfelekre kell koncentrálniuk. | VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.