A z egy évvel korábbihoz képest számottevően növekedett a bankkártyás visszaélések száma és értéke 2018 harmadik negyedévében, s ebben az interneten lebonyolított tranzakcióknak a legnagyobb a szerepük – derül ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) pénzforgalmi statisztikáiból. A jegybank adatai szerint a kibocsátói oldalon 15,6 ezer visszaélést regisztráltak július eleje és szeptember vége között, ami bő 60 százalékkal több az egy évvel korábbinál. Dinamikusan nőtt a visszaélésekkel okozott kár összege is: egyetlen negyedév alatt 407,7 millió forintot ért el, ami éves alapon 37,6 százalékos emelkedés.
Az MNB-nek a statisztikai adatokhoz mellékelt tájékoztatója szerint továbbra is jellemző, hogy a visszaélések elsősorban a kártya fizikai jelenlétét nem igénylő, főként internetes vásárlási tranzakciókban történnek: darabszámuk alapján mintegy 80, értékben pedig a visszaélések mintegy 83 százaléka köthető ehhez a forgalomhoz. Mindez nem meglepő annak tükrében, hogy internetes tranzakcióknál – illetve a postai, telefonos megrendeléseknél – a múlt év harmadik negyedévében már több mint 12,5 ezer visszaélést regisztráltak, ami nagyjából 62 százalékos emelkedés az egy évvel korábbi darabszámhoz képest. A visszaélések értéke 338,3 millió forint volt az internetes tranzakcióknál, az emelkedés 49,2 százalékos. Figyelemre méltó emellett a tranzakciók iránya szerinti bontás is: a visszaélések döntő többsége – darabszámban 82, értékben 91 százaléka – változatlanul a határon átnyúló forgalomhoz kapcsolódott.
A kibocsátói oldalon történt visszaélések száma alapján az elveszett, ellopott kártyákkal elkövetett csalásoké a második hely: ezekből három hónap alatt 2100-at regisztrált a jegybank, ami több mint duplája az egy évvel korábbi nem egészen 900-nak. Az okozott kár értéke viszont érezhetően, 12,5 százalékkal csökkent ennél a kategóriánál, és hozzávetőleg 18,6 millió forintot tett ki. A hamisított bankkártyákkal elkövetett visszaélések száma és értéke is nagyjából negyedével csökkent az egy évvel korábbihoz képest, a kimutatott kárérték 2018 harmadik negyedévében éppen meghaladta a 33 millió forintot.
Mindezek mellett azonban 2018 harmadik negyedévében – a fogyasztóknak kedvező jogszabályi háttér miatt – a pénzforgalmi szolgáltatók által a kibocsátói oldalon leírt teljes kár (387 millió forint) mindössze 8 százalékát kellett a kártyabirtokosoknak viselniük. A leírt veszteségek több mint felét – 51 százalékát – a kártyákat kibocsátó pénzügyi szolgáltatók állták, az elfogadóknak (kereskedőknek) pedig 40,9 százalékot kellett viselniük.
Ami az elfogadói oldalt illeti, ott is emelkedett a visszaélések száma és értéke a harmadik negyedévben, ám kevésbé drasztikusan, mint a kibocsátói oldalon: a hazai fizetésikártya-elfogadó hálózatban lebonyolított visszaélések száma (2646 eset) és az okozott kár értéke (megközelítőleg 130 millió forint) hozzávetőleg 30, illetve 26 százalékkal emelkedett 2017 azonos időszakához képest.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.