BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az online vásárlásoknál fordul elő a legtöbb kártyacsalás

Több mint 37 százalékkal növekedett a tavalyi harmadik negyedévben a bankkártyás visszaélésekkel okozott kár a kibocsátói oldalon. A legtöbb káresemény az internetes vásárlásokhoz – és főként a határon átnyúló tranzakciókhoz – kötődik.

A z egy évvel korábbihoz képest számottevően növekedett a bankkártyás visszaélések száma és értéke 2018 harmadik negyedévében, s ebben az interneten lebonyolított tranzakcióknak a legnagyobb a szerepük – derül ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) pénzforgalmi statisztikáiból. A jegybank adatai szerint a kibocsátói oldalon 15,6 ezer visszaélést regisztráltak július eleje és szeptember vége között, ami bő 60 százalékkal több az egy évvel korábbinál. Dinamikusan nőtt a visszaélésekkel okozott kár összege is: egyetlen negyedév alatt 407,7 millió forintot ért el, ami éves alapon 37,6 százalékos emelkedés.

Az MNB-nek a statisztikai adatokhoz mellékelt tájékoztatója szerint továbbra is jellemző, hogy a visszaélések elsősorban a kártya fizikai jelenlétét nem igénylő, főként internetes vásárlási tranzakciókban történnek: darabszámuk alapján mintegy 80, értékben pedig a visszaélések mintegy 83 százaléka köthető ehhez a forgalomhoz. Mindez nem meglepő annak tükrében, hogy internetes tranzakcióknál – illetve a postai, telefonos megrendeléseknél – a múlt év harmadik negyedévében már több mint 12,5 ezer visszaélést regisztráltak, ami nagyjából 62 százalékos emelkedés az egy évvel korábbi darabszámhoz képest. A visszaélések értéke 338,3 millió forint volt az internetes tranzakcióknál, az emelkedés 49,2 százalékos. Figyelemre méltó emellett a tranzakciók iránya szerinti bontás is: a visszaélések döntő többsége – darabszámban 82, értékben 91 százaléka – változatlanul a határon átnyúló forgalomhoz kapcsolódott.

A kibocsátói oldalon történt visszaélések száma alapján az elveszett, ellopott kártyákkal elkövetett csalásoké a második hely: ezekből három hónap alatt 2100-at regisztrált a jegybank, ami több mint duplája az egy évvel korábbi nem egészen 900-nak. Az okozott kár értéke viszont érezhetően, 12,5 százalékkal csökkent ennél a kategóriánál, és hozzávetőleg 18,6 millió forintot tett ki. A hamisított bankkártyákkal elkövetett visszaélések száma és értéke is nagyjából negyedével csökkent az egy évvel korábbihoz képest, a kimutatott kárérték 2018 harmadik negyedévében éppen meghaladta a 33 millió forintot.

Mindezek mellett azonban 2018 harmadik negyedévében – a fogyasztóknak kedvező jogszabályi háttér miatt – a pénzforgalmi szolgáltatók által a kibocsátói oldalon leírt teljes kár (387 millió forint) mindössze 8 százalékát kellett a kártyabirtokosoknak viselniük. A leírt veszteségek több mint felét – 51 százalékát – a kártyákat kibocsátó pénzügyi szolgáltatók állták, az elfogadóknak (kereskedőknek) pedig 40,9 százalékot kellett viselniük.

Ami az elfogadói oldalt illeti, ott is emelkedett a visszaélések száma és értéke a harmadik negyedévben, ám kevésbé drasztikusan, mint a kibocsátói oldalon: a hazai fizetésikártya-elfogadó hálózatban lebonyolított visszaélések száma (2646 eset) és az okozott kár értéke (megközelítőleg 130 millió forint) hozzávetőleg 30, illetve 26 százalékkal emelkedett 2017 azonos időszakához képest.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.