BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

MNB: alig kétezer bankfiók maradt

Bő kétezresre zsugorodott a hazai hitelintézetek fiókhálózata az első negyedévre, de az alkalmazottak száma nőtt.

Sokéves mélypontra zsugorodott a hitelintézeti szektor fiókhálózata az első negyedév végére: a Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint márciusban 2007 értékesítési egység működött országszerte, 15,9 százalékkal – nagyjából 380-nal – kevesebb az egy évvel korábbinál. Ezzel folytatódott az évek óta tartó trend, három éve még csaknem 2800, 2014 elején pedig 3200 egység volt.

Az elmúlt években több tényező is segítette a fiókhálózat zsugorodását: az elektronikus szolgáltatások előretörésével az ügyfelek egyre kevesebb banki műveletet intéznek személyesen, és – részben ebből következően –, mivel a fiókok üzemeltetése igen jelentős tétel, a hitelintézetek rendszeresen monitorozzák a hálózataikat. Márpedig a rentábilis működés fenntartása, a költségek csökkentése a hálózat fokozatos zsugorodásával jár. A csökkenő fiókszámmal át is alakult az értékesítési egységek szerepe: a napi, papíralapú műveletekről egyre inkább az automatizált folyamatokra, a tanácsadásra helyeződik a hangsúly.

Azzal együtt viszont, hogy zsugorodik a hitelintézetek fizikai értékesítési hálózata, az alkalmazottaik száma lassan, de szinte töretlenül növekedett az elmúlt években. A jegybank adatai szerint az első negyedévben az átlagos állományi létszám meghaladta a 39,5 ezret, ami hozzávetőleg 350 fős – 0,8 százalékos – bővülés az egy évvel korábbihoz viszonyítva. Ráadásul igen élénk a banki álláspiac: a kilenc, mérlegfőösszege alapján legnagyobb hazai szolgáltató honlapján tegnap összesen 1050 élő állásajánlat szerepelt, amire az elmúlt négy-öt évben nem akadt példa. Mindez arra utal, hogy a képzett és felkészült munkaerő felkutatása a hitelintézetek számára is egyre nehezebb, legyen szó akár értékesítési, akár háttérterületekről.

Ismét nőtt a lakossági ügyfelek száma

Alig 30 ezer fővel ugyan, de növekedett az első negyedévben a hitelezett lakossági ügyfelek száma az egy évvel korábbihoz képest, és meghaladta a 3,83 milliót – derül ki az MNB részletes statisztikai adataiból. Ezzel többéves csökkenő trendet sikerült megfordítani, hiszen az elmúlt időszakban folyamatosan és gyorsan csökkent azoknak a lakossági klienseknek a száma, akiknek hitelszerződésük is volt a bankjuknál. A csökkenő trendet részben a banki portfóliók tisztítása okozta, hiszen annak révén nagyon sok szerződés kikerült a rendszerből.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.