Pénz- és tőkepiac

Repülőrajtot vett a Prosus az Euronexten

Európa második legértékesebb technológiai vállalatává lépett elő a dél-afrikai Naspers csoporthoz tartozó Prosus, amely tegnap debütált az amszterdami börzén. Igaz, népszerűségét elsősorban a birtokában lévő Tencent- részvénycsomagnak köszönheti.

Ha áttételekkel, de a magyar Extreme Digital is érdekelt lesz az amszterdami tőzsdén, ehhez már csupán az szükséges, hogy a román eMAG e-kereskedelmi társasággal való, a tavasszal bejelentett fúziójára ráüsse a pecsétet a Gazdasági Versenyhivatal. Az eMAG ugyanis a dél-afrikai internetes óriás, a Naspers csoport tagja, amely Prosus néven futó leánycégének részvényeit tegnap vezette be a holland börzén. A rajt frenetikusra sikerült, az árfolyam az 58,70 eurós listaárat már délelőtt 32 százalékkal haladta meg, a társaság piaci értékét 125 milliárd

euróra emelve. Ezzel a Prosus csupán 9 milliárd euróval van lemaradva Afrika legértékesebb cége, a szintén dél-afrikai Standard Bank Group mögött, az amszterdami parketten pedig csak a Shell és a Unilever jár előtte, az európai technológiai piacon pedig csak a német SAP. A dél-afrikai cég Johannesburgban forgó részvényei eközben 3,2 százalékkal drágultak.

A Prosus igazi értékét a kínai internetes óriásban, a számos alkalmazás mellett az online videojátékok terén piacvezetőnek számító Tencentben lévő részesedése adja. A dél-afrikaiak már 2001-ben ráéreztek a lehetőségre, és 34 millió dollárt fektettek a Tencentbe, ezzel 31 százalékos részesedéshez jutottak. Ennek az értéke most 110 milliárd euró. A Naspers megtartja a Prosusban lévő 73 százalékos részesedését, ahogy a Tencent-paketthez sem akar hozzányúlni, ami nem is csoda, hiszen e tőkebefektetése a márciusban zárult üzleti évben 3,41 milliárd dollárt fialt, miközben a Naspers 4,25 milliárd dolláros adózott eredménnyel zárt, igaz, ebben benne van az az 1,6 milliárd dollár is, amelyet a Walmarttól kapott az indiai internetes áruházban, a Flipkartban lévő 10 százalékos részesedésének az eladásáért. A cég éves forgalma egyébként 15 százalékkal 2,65 milliárd dollárra nőtt.

Bob van Dijk, a Naspers és a Pro­sus vezérigazgatója az Euro­nex­ten való megjelenést a globális terjeszkedésükkel, a nemzetközi befektetők könnyebb elérésével magyarázta amellett, hogy cégük nyomasztó dominanciája csökken a johannesburgi tőzsdén azáltal, hogy a Tencent-pakettet a Prosusba szervezték ki, majd Fokvárosból Amszterdamba „hajózták át”. Eddig a johannesburgi irányadó indexben az internetes fizetések, az e-kereskedelem, a média és az étel-házhozszállítás területén is otthonosan mozgó Naspers 25 százalékos súllyal szerepelt – emlékeztet a Bloomberg.

Akik tökéletes ütemezéssel vásároltak

A kínai internetes fészekből a másik aranytojást az azóta a Verizonba beolvadó, illetve részekre szakított Yahoo! vette magához, amely 2005-ben egymilliárd dollárral szállt be az Alibabába, 30 százalékos részesedést szerezve a cégben. A részesedés felét 2012-ben visszavásárolta az Alibaba, később a pakett 283 millió darabra, 10,96 százalékra csökkent. A részesedést egykor 13 dolláros árfolyamon vették, ma 175 dollárnál jár a kurzus. A Yahoo! elbukta a Facebook, a Google és társaik támasztotta versenyt, végül számottevő vagyonelemként – a hirdetési üzletág mellett – az Alibabában és a Yahoo! Japanban lévő részesedése maradt meg, amikor feldarabolták. A 49,5 milliárd dollár piaci értéket képviselő Alibaba-csomagot vagyonkezelésre az Altaba nevű cégbe szervezték ki, amely áprilisban döntött a pakett értékesítése és a végelszámolás mellett. A folyamat a végéhez közeledik, a bevonandó részvényekért a MarketWatch szerint a reméltnél kevesebbet, 51,5 dollárt kínál a cég, miközben az Altaba árfolyama 70 dollárnál jár. | VG

 

Amszterdam naspers Euronext Dél-Afrika Prosus
Ezek is érdekelhetik