Pénz- és tőkepiac

A Toyotának a tájfun sem ártott meg

A japán autóeladások októberben éves alapon 25 százalékot zuhantak, a cégek sorra adják ki profitfigyelmeztetéseiket. Egyedül a Toyota állja a sarat.

Négy éve nem látott szintre ért a Toyota nyeresége, a piacvezető japán autógyártó 6,09 milliárd dolláros üzemi eredményt ért el a szeptemberrel zárult második üzleti negyedévében. Az adat 12 százalékkal haladta meg a Refinitiv elemzői konszenzusát. A cég ennek ellenére nem emelte a jövő márciusban záruló üzleti évére vonatkozó 22 milliárd dolláros üzemi profitcélját, amely egyébként 2,7 százalékkal kisebb az előző évben elkönyveltnél. Az óvatosság ellen szól, hogy a korábbi éves tervben szereplő 106-ról 107 jenesre gyengített dollárárfolyamra váltottak, ami elvileg a bevételei nagyobb hányadát exportpiacairól szerző autógyártó kezére játszik. A keresleti előrejelzések már kevésbé, a cég üzleti évre szóló eladási tervét 2,7 százalékkal 10,7 millió gépjárműre csökkentették, amit az indiai, thaiföldi és indonéziai piacain tapasztalható visszaeséssel magyaráznak. Ezzel együtt is történelmi rekordot állíthatnak fel, a tavalyi 10,6 millió darabos értékesítési csúcsot átadva a múltnak.

A riválisok vélhetően kiegyeznének a Toyota éves várt profitzsugorodásának mértékével, náluk azonban ellentétes folyamatok zajlanak: a Mitsubishi, a Subaru és a Mazda az eladások csökkenésére panaszkodik, nyereségvárakozásaikat is durván visszavágták. Igaz, ebben az elektromos és önvezető autók terén jelentkező horribilis fejlesztési költségek nagyban közrejátszanak, de ez az iparág valamennyi szereplőjéről elmondható. A Toyota kutatás-fejlesztési kiadásai is elszálltak, ám ezt a gyártási költségek szisztematikus csökkentésével próbálják ellensúlyozni, Mitsuru Kawai beszámolója szerint ezáltal 412 millió dollárt sikerült megtakarítaniuk a negyedévben. „Az utolsó cseppet is fel kell használnunk a festékes vödörből, mielőtt újat bontanánk” – szemléltette egy példával a vállalati filozófiáját az alelnök.

A másik út az együttműködési megállapodások megkötése. A Toyota az idén a Suzukival és a Subaruval fűzte szorosabbra a kapcsolatát, amit kereszttulajdonlással is megpecsételtek. Tegnapi hír, hogy a Toyota a komáromi jármű-összeszerelő üzemmel is rendelkező kínai BYD-vel 50-50 százalékos vegyesvállalatot hoz létre az elektromos autók fejlesztésére. Az összeget nem hozták nyilvánosságra, azt tudni, hogy az új cég központja Kínában lesz. A BYD Kína legnagyobb villanyautó-gyártójának számít.

A vizsgált negyedévben egyébként alaposan a belehúzott a Toyota, az egy évvel korábbinál majd hatszázezerrel több, 2,75 millió járművet sikerült értékesítenie. Különösen a legnagyobb piacán, Észak-Amerikában mért 5,6 százalékos forgalombővülés járult hozzá a profitjavuláshoz, ott a legmagasabb haszonkulccsal értékesíthető kisteherautók és hobbiterepjárók (SUV) forgalma ugrott meg, s már a vevőcsalogató kedvezmények terén sem kellett gálánsnak mutatkoznia a cégnek. Az Egyesült Államokban az utóbbi két év gyengébb teljesítményét, úgy látszik, feledtetni lehet, az onnan származó profit most megduplázódott. Jó jel, hogy a világ legnagyobb járműpiacán, a hanyatlás jeleit mutató Kínában is 3,4 százalékos pluszt regisztrálhattak. A Toyota a befektetők körében keltett jó hangulatot megfejelte egy 1,8 milliárd dollár keretösszegű részvény-visszavásárlási program meghirdetésével – írja a Reuters.

Profitfigyelmeztetések futószalagon

Szenved a Toyota partnere, a Suzuki: a negyedik számú japán gyártó negyedéves üzemi eredménye 32 százalékkal 514 millió dollárra zuhant, amit a cég a szigorodó hazai gyártásellenőrzési szabályok bevezetése miatt visszaeső termelésre és a legfontosabb piacán, Indiában tapasztalt keresletcsökkenésre vezet vissza. Az esztergomiak anyacége emiatt már októberben 40 százalékkal 1,83 milliárd dollárra vágta vissza éves profittervét. A másik 5 százalékos Toyota-érdekeltség, a Subaru szerdán 15 százalékkal 2 milliárd dollárra redukálta éves üzemieredmény-tervét a túl erős jenre és a pusztító japán tájfunok miatti őszi gyárleállásokra hivatkozva. Náluk is nagyobb, 67 százalékos profitvágást hajtott végre tervén a hatodik legnagyobb japán gyártó, a Mitsubishi, amely 245 millió dollárral lesz kénytelen beérni, az amerikai és a kínai piac beszűkülése és az erős jen miatt. | VG

 

Suzuki autóipar Subaru Toyota Japán profitfigyelmeztetés
Ezek is érdekelhetik