Pénz- és tőkepiac

Újabb töltőhálózatot szerezhet a Mol

Megfelelő lehetőség esetén a hazai olajtársaság is ajánlatot tehet a PKN és a Lotos lengyel benzinkútjaira, a hálózat egy részét a két lengyel társaság egyesülése után értékesítenék. A majdani vevő 700-800 kútból álló országos hálózathoz juthat, egységenként átlagosan 1,5-2 millió dollárért.

Érdeklődik a lengyel kiskereskedelmi piac iránt, és megfelelő lehetőség esetén vásárolna a Mol a PKN Orlen és a Lotos helyi, eladásra kerülő töltőállomásaiból – mondta Ratatics Péter, a Mol csoport fogyasztói szolgáltatásokért felelős vezérigazgató-helyettese a lengyel Parkietnek adott tegnapi interjújában. A hálózat egy részét a két társaság küszöbönálló egyesülését követően értékesítenék a lengyelek.

A lap szerint néhány száz benzinkút átvételéről lehet szó. Ez szükséges ahhoz, hogy az uniós versenyjogi hatóságok jóváhagyják a Lotos felvásárlását, amelyről tavaly márciusban írt alá szándéknyilatkozatot a PKN a többségi tulajdonos Lengyel Államkincstárral. „A két lengyel társaság hálózatának várhatóan legalább harmadától kell majd megválni, ez 700-800 kút, amelyek töltőállomásonkénti termékeladása a lengyel átlagnak felel meg, tehát nem tekinthető alacsony színvonalúnak” – értékelt lapunknak Pletser Tamás, az Erste Befektetési Zrt. olaj- és gázipari elemzője. A majdani vevő ráadásul egész Lengyelországra kiterjedő hálózatot szerezhet, az EU ugyanis

helységenként határozná meg, hogy hol melyik egységet szükséges értékesíteni. Pletser Tamás szerint kutanként átlagosan 1,5-2 millió dolláros vételár tűnik reálisnak. Az elemző szerint a Mol mellett a norvég Statoil és az orosz Lukoil érdeklődhet komolyan a lengyel eszközök iránt, a tényleges eszközeladásra pedig 2020 második felében kerülhet sor.

A lehetséges akvizíció kapcsán megkerestük a Mol és a PKN sajtóosztályát is. A magyar olajtársaság nem kívánta kommentálni a lengyel sajtóhíreket, a PKN-től pedig lapzártánkig nem érkezett válasz a kérdéseinkre.

A Mol komoly érdeklődését jelezheti Horváth Ferencnek, a Mol vezérigazgató-helyettesének múlt heti lengyelországi látogatása is, ahol arról beszélt, hogy a piaci verseny erősödésére számít a PKN és a Lotos egyesülésétől. A Mol-vezető azt nem kommentálta, hogy folytatnak-e tárgyalásokat az Orlen-kutak lehetséges átvételéről. Ratatics Péter tegnapi nyilatkozata már jóval egyértelműbbé teszi a hazai olajtársaság szándékait. A fogyasztói szolgáltatások divízió vezetője azt is elmondta, hogy a Mol Lengyelország mellett Ausztriában is saját márkát építene ki, és idén 200 millió dollárt fordítana az üzletág fejlesztésére.

Bár a Mol nyilvános stratégiájában nem szerepel kifejezetten a lengyelországi terjeszkedés, érthető, hogy a magyar olajcég alkalomadtán élne a kínálkozó lehetőséggel. A régióban jelenleg is erős a pozíciója a kiskereskedelmi szegmensben, kilenc környező országban pedig meghatározó szereplő.

Az Európai Bizottságnak elvileg múlt héten kellett volna döntenie a két lengyel vállalat összeolvadásáról, a versenyjogi eljárást azonban meghosszabbították. Daniel Obajtek, a PKN Orlen vezérigazgatója a lengyel állami hírügynökségnek nyilatkozva hétfőn arról beszélt, hogy az európai testülettel továbbra is elmélyült tárgyalásokat folytatnak, és biztos benne, hogy még idén döntés születik az ügyben. A PKN vezére szerint a lengyel piacon jelen lévő versenytársak mindegyikével tárgyalnak a töltőállomások lehetséges átvételéről. A Mol a szlovák Slovnaft leányvállalatán keresztül egyébként – áttételesen – már érdekelt a lengyel piacon. Obajtek szerint több lehetőséget is vizsgálnak, így a kutak kiárusítása mellett szóba jöhet az elcserélésük is a versenytársakkal, akár a Mollal is.

töltőállomás benzinkút Pletser Tamás Lotos PKN Orlen Mol akvizíció
Ezek is érdekelhetik