Kadlót Tibor | Sorra állítják le az utóbbi években előszeretettel alkalmazott sajátrészvény-vásárlási programjukat az amerikai nagyvállalatok. A koronavírus-járvány miatti zord gazdasági helyzet mellett a politikai oldalról érkező erősödő nyomás is egyre inkább erre készteti őket.
Donald Trump elnök két évvel ezelőtt elfogadott vállalati adócsökkentési csomagja jelentős készpénzmennyiséget hagyott a nagyvállalatok zsebében, amit előszeretettel fordítottak saját papírjaik megszerzésére. A tranzakció árfolyamfelhajtó hatása nemcsak a vállalatok értékeltségét emelte
– fűtve ezzel az utóbbi évek elképesztő részvénypiaci raliját –, hanem a kevesebb kint lévő részvény miatt a részvényesek osztalékát is növelte.
Az S&P 500 index cégei az elmúlt három évben több mint kétezermilliárd dollárt költöttek visszavásárlási programokra, vagyis nagyjából ugyanannyit, mint amennyi pénzből most az amerikai gazdaság megvédésére készül a kormányzat. A víruspánik nyomán azonban egy hónap alatt ennek többszöröse, nyolcezermilliárd dollár égett el a vállalatok értékéből.
A drámaian romló piaci környezetben, hogy megóvják készpénzállományukat, egymás után hagynak fel visszavásárlási programjukkal a vállalatok, de közben a politikai széljárás is gyorsan megváltozott. A demokraták mellett a republikánusok, sőt még Trump is a közpénzből finanszírozott részvényvásárlási programok leállítása mellett állt ki. A hét elején a kétpárti megállapodással tető alá hozott, összesen csaknem kétezermilliárd dolláros gazdaságélénkítő csomagból részesülő cégek pedig a hitelek visszafizetését követő egy évig nem is vásárolhatnák vissza saját részvényeiket.
A gyors állami segítségre éppen azoknak a légicégeknek lenne legnagyobb szükségük, amelyek szintén előszeretettel vették magukat. A négy legnagyobb amerikai légitársaság az utóbbi öt évben 42,5 milliárd dollárt fordított erre a célra, nem sokkal maradva el attól az 50 milliárd dollártól, amelyet a járvány miatt hamar bajba került repülési szektor most az államtól vár segítségként. A Boeing pedig – amely az egy évvel ezelőtti 737 MAX gépek körüli botrányig 11,7 milliárd dollárért vásárolta magát – további 60 milliárd dollár közpénzt kér a repülőgyártóknak.
A Fed-döntések révén a pénzügyi szektor is kiemelt segítséget kap, a nyolc nagybank – köztük a Citi, a Goldman Sachs és a JPMorgan – múlt héten már közölte is, hogy a második negyedév végéig felfüggeszti visszavásárlási programját, amely évente összesen mintegy százmilliárd dollárt jelent. Az olajcégek a termelés- és beruházáscsökkentő lépéseik mellett ugyancsak sorra hagynak fel részvényeik visszavételével, de beállt közéjük az AT&T és a McDonald’s is.
Az eddig bejelentett intézkedések alapján az S&P 500 indextagok sajátrészvény-vásárlásra fordított kiadásai idén nemcsak a 2018-as, rekordnak számító 806 milliárd dollárt, hanem a tavalyi évre becsült 730 milliárd dollárt sem érhetik el, hiszen a gazdaságmentő csomag értelmében a légitársaságoknak és más, állami pénzből megmentett cégeknek erre nem is lesz lehetőségük.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.