BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Látványos lesz az eredménycsökkenés

A legtöbb amerikai tőzsdei vállalatnak sikerült megugrania az elemzői várakozásokat, bár az eredménynövekedés üteme elmarad a többéves átlagoktól. Az éves mérleg jelentős csökkenéseket mutathat.

Végéhez közeledik az amerikai gyorsjelentési szezon, az elmúlt hét végi összesítés szerint az amerikai S&P 500-as tőzsdeindex kosarában szereplő vállalatok 90 százaléka már leadta negyedéves eredménybeszámolóját. A nyereségvárakozásokat az említett vállalatok 65 százaléka, az árbevételi várakozásokat az 57 százaléka volt képes meghaladni. Mindkét adat az ötéves átlag alatt maradt (73, illetve 59 százalék), de a rövidebb távú éves átlagok is jóval az aktuális értékek alatt álltak (74, illetve 59 százalék). A vállalatok összesített eredménye 2,1, árbevétele 0,9 százalékkal haladta meg az összesített várakozásokat, ami szintén ötéves átlag alatti teljesítmény.

Árbevétel soron a várakozásokat a felülteljesítő vállalatok közül az egészségügy és az információtechnológia haladta meg szektorszinten, míg a sereghajtók között a közszolgáltatók, illetve az energiaszektor vállalatai szerepelnek.

Nyereségnövekedés tekintetében az egészségügy, az alapanyaggyártás és a mindennapi fogyasztási cikkeket gyártók (consumer staples) végeztek az élen, míg a pénzügyi vállalkozások, az ingatlanszektor és a közszolgáltatók a sor végén kullogtak. A negatív meglepetések között szerepelt az Amazon is, amely a 6,16 dollár részvényenkénti eredményvárakozás helyett csak 5,01 dollárt tudott szállítani. Ebben a negyedévben a nagyobb külföldi kitettséggel működő vállalatok mutatták a kisebb nyereségcsökkenést.

A tengerentúli befektetők ebben a jelentési időszakban kevésbé szigorúak. Ha ugyanis a gyorsjelentések megjelenése körüli plusz-mínusz kétnapos időszakot vizsgáljuk, az aktuális adatok szerint a piac az átlagosnál magasabb árfolyam-emelkedéssel jutalmazta azokat a vállalatokat, amelyeknek az eredménye meghaladta a várakozásokat (1,5 százalék vs. 0,9 százalék). Ugyanakkor az S&P 500 azon összetevőinek árfolyama, amelyeknek az eredményei elmaradtak a várakozásoktól, az átlaghoz képest kevésbé estek (1,1 százalék vs. 2,8 százalék).

Ha mindehhez hozzáadjuk azokat a várakozásokat is, amelyek a gyorsjelentést még nem közlő vállalatokról szólnak, a 2020. első negyedéves eredményváltozás mértéke éves bázison mínusz 13,6 százalék, ami messze alatta marad az ötéves átlagnak (6,3 százalék), illetve 2009 harmadik negyedéve óta (mínusz 15,7 százalék) a legrosszabb éves növekedés. Emellett ez lehet a sorban az ötödik negyedév, amikor éves bázison az eredmények csökkenésével kell szembesülnünk.

Jellemző a koronavírus nyomán kialakult helyzetre, hogy – a FactSet adatai szerint – az 500-as kosárból május 7-ig mindössze 35 vállalat adott előrejelzést 2020 második negyedévére vonatkozóan (az átlag 107), miközben 146 vonta vissza a teljes pénzügyi évre vonatkozó prognózisát.

Az előrejelzések szerint az idei év egészére 20,3 százalékos eredménycsökkenéssel és 3,8 százalékos árbevétel-csökkenéssel lehet számolni. Jövőre viszont már fordulat következhet be, az eredmény 27,3 százalékkal, az árbevétel pedig 8,6 százalékkal nőhet.

A piaci értékeltséget tekintve a 12 havi előretekintő P/E 20,3, amely mind az öt-, mind a tízéves átlag feletti érték (16,7, illetve 15,1). Szektorszinten a legmagasabb értékkel a fogyasztási cikkek vállalatai rendelkeznek, míg a sor végén a pénzügyi szektor áll. Az S&P 500 index 12 havi célértéke 3219, ami a május 14-i 2852-es záráshoz képest 12,9 százalékos emelkedés. A legnagyobb árfolyam-emelkedésre a pénzügyi szektor vállalatai, míg a legkisebbre az információtechnológia vállalatai számíthatnak a mostani előrejelzések szerint. Az index vállalataira szóló ajánlások 52,5 százaléka vételi ajánlás, és csak 5,9 százalék eladás. A legtöbb vételi ajánlással az energiaszektor rendelkezik, a legkevesebbel pedig a mindennapi fogyasztási cikkek vállalatai.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.