Kriván Bence | Meggondolta magát a JD.com, a legnagyobb kínai online és kiskereskedelmi óriás mégsem vezeti be a sanghaji Star tőzsdére leányvállalata, a JD Technology részvényeit. Legalábbis a South China Morning Post úgy tudja, hogy az elsődleges tőzsdei kibocsátás (IPO) esélyei minimálisra csökkentek azután, hogy Peking odacsapott a túl gyorsan terjeszkedő és hirtelen túl nagy piaci súlyra szert tevő fintech magánvállalatoknak. Ennek első jele az Alibaba csoporthoz tartozó Ant Group 35 milliárd dolláros IPO-jának az utolsó pillanatban történt visszalövése volt november elején. Akkor a kőkorszaki kínai pénzügyi szabályozást nyilvánosan bíráló cégalapítót, Jack Mát is kivonták a forgalomból, hónapokig nem lehetett tudni, mi van vele. Végül előkerült, s január végén a pénzügyi felügyeletnél is úgy nyilatkoztak, hogy nem látják akadályát az Ant IPO-jának – ha minden szigorú előírást betartanak. Új időpont azonban egyelőre nincs.
A JD Technologyhoz az anyacég épp januárban csatolta a csoport mesterségesintelligencia- és felhőüzletágát, s változtatta meg a nevét JD Digitsről. A portéka így még kelendőbbnek látszott, csakhogy az „azóta megváltozott piaci környezet” tervei átértékelésére szorította a JD.com-ot. A szeptember óta változó intenzitással tervezett IPO jegelésének hírére a JD.com részvényárfolyama 5 százalékot zuhant hétfőn Hongkongban. Pedig szerény pakett tőzsdére viteléről van szó, a 3 milliárd dolláros tétel nem eget rengető a börzék világában.
Ennél többet, 3,6 milliárd dollárt remél beszedni a szegről-végről szakmabelinek számító dél-koreai Coupang, méghozzá New Yorkban. Az e-kereskedelmi óriás IPO-ja az utóbbi évtized legnagyobb bevezetése lenne a dél-koreai társaságok körében. A feltörekvő technológiai vállalkozások mecénásának számító SoftBank-vezér, Maszajosi Szan támogatását élvező Coupang azért választotta a Wall Streetet, mert ott magasabb prémiumra számíthat, likvidebb a tőzsde, és nem mellékesen Kim Bom cégalapító szavazati jogait sem korlátozzák: 10,2 százalékos pakettjéhez 76,7 százalékos befolyás tartozik – írja a Bloomberg. A Coupang piaci értéke a New York-i IPO esetében elérheti az 50 milliárd dollárt, míg ha Szöulban tenné ezt, akkor 10 milliárd lenne a kapitalizáció. Mivel a Coupang veszteséges, a szöuli IPO szóba se jöhetett volna, de márciustól már ezt a korlátozást is eltörölték. Tavaly a Coupang a járvány következtében 12 milliárd dollárra duplázta a forgalmát, ám göngyölített vesztesége 4,12 milliárd dollárra rúg.
A Royal Mail 2013-as IPO-ja óta nem volt akkora dobás a londoni tőzsdén, amilyenre az Amazon résztulajdonában lévő brit Deliveroo készül. Az 5 milliárd font piaci értékűre tehető, 12 országban dolgozó ételfutár cég forgalma a pandémia kitörésének évében 63 százalékkal, 4,1 milliárd fontra hízott, ám a szolgáltatás ma is masszívan veszteséges, jóllehet a 2019-es 317 milliós mínuszt sikerült 224 milliósra redukálni. A terjeszkedés viszi a pénzt, de mint azt Will Shu cégalapító a Reutersnak megjegyezte, mai működési területükön a készétel- és élelmiszer-házhozszállítás éves forgalma 1200 milliárd fontra tehető, s ennek még csupán a 3 százalékát terelték online irányba.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.