Újabb technológiai cégek célozzák meg a tőzsdét
Kriván Bence | Meggondolta magát a JD.com, a legnagyobb kínai online és kiskereskedelmi óriás mégsem vezeti be a sanghaji Star tőzsdére leányvállalata, a JD Technology részvényeit. Legalábbis a South China Morning Post úgy tudja, hogy az elsődleges tőzsdei kibocsátás (IPO) esélyei minimálisra csökkentek azután, hogy Peking odacsapott a túl gyorsan terjeszkedő és hirtelen túl nagy piaci súlyra szert tevő fintech magánvállalatoknak. Ennek első jele az Alibaba csoporthoz tartozó Ant Group 35 milliárd dolláros IPO-jának az utolsó pillanatban történt visszalövése volt november elején. Akkor a kőkorszaki kínai pénzügyi szabályozást nyilvánosan bíráló cégalapítót, Jack Mát is kivonták a forgalomból, hónapokig nem lehetett tudni, mi van vele. Végül előkerült, s január végén a pénzügyi felügyeletnél is úgy nyilatkoztak, hogy nem látják akadályát az Ant IPO-jának – ha minden szigorú előírást betartanak. Új időpont azonban egyelőre nincs.
A JD Technologyhoz az anyacég épp januárban csatolta a csoport mesterségesintelligencia- és felhőüzletágát, s változtatta meg a nevét JD Digitsről. A portéka így még kelendőbbnek látszott, csakhogy az „azóta megváltozott piaci környezet” tervei átértékelésére szorította a JD.com-ot. A szeptember óta változó intenzitással tervezett IPO jegelésének hírére a JD.com részvényárfolyama 5 százalékot zuhant hétfőn Hongkongban. Pedig szerény pakett tőzsdére viteléről van szó, a 3 milliárd dolláros tétel nem eget rengető a börzék világában.
Ennél többet, 3,6 milliárd dollárt remél beszedni a szegről-végről szakmabelinek számító dél-koreai Coupang, méghozzá New Yorkban. Az e-kereskedelmi óriás IPO-ja az utóbbi évtized legnagyobb bevezetése lenne a dél-koreai társaságok körében. A feltörekvő technológiai vállalkozások mecénásának számító SoftBank-vezér, Maszajosi Szan támogatását élvező Coupang azért választotta a Wall Streetet, mert ott magasabb prémiumra számíthat, likvidebb a tőzsde, és nem mellékesen Kim Bom cégalapító szavazati jogait sem korlátozzák: 10,2 százalékos pakettjéhez 76,7 százalékos befolyás tartozik – írja a Bloomberg. A Coupang piaci értéke a New York-i IPO esetében elérheti az 50 milliárd dollárt, míg ha Szöulban tenné ezt, akkor 10 milliárd lenne a kapitalizáció. Mivel a Coupang veszteséges, a szöuli IPO szóba se jöhetett volna, de márciustól már ezt a korlátozást is eltörölték. Tavaly a Coupang a járvány következtében 12 milliárd dollárra duplázta a forgalmát, ám göngyölített vesztesége 4,12 milliárd dollárra rúg.
A Royal Mail 2013-as IPO-ja óta nem volt akkora dobás a londoni tőzsdén, amilyenre az Amazon résztulajdonában lévő brit Deliveroo készül. Az 5 milliárd font piaci értékűre tehető, 12 országban dolgozó ételfutár cég forgalma a pandémia kitörésének évében 63 százalékkal, 4,1 milliárd fontra hízott, ám a szolgáltatás ma is masszívan veszteséges, jóllehet a 2019-es 317 milliós mínuszt sikerült 224 milliósra redukálni. A terjeszkedés viszi a pénzt, de mint azt Will Shu cégalapító a Reutersnak megjegyezte, mai működési területükön a készétel- és élelmiszer-házhozszállítás éves forgalma 1200 milliárd fontra tehető, s ennek még csupán a 3 százalékát terelték online irányba.

