Pénz- és tőkepiac

Ma még kevés autót lízingel a lakosság

Az év második felében a magánvásárlók egy része is visszatérhet a piacra.

A kedvezőtlen körülmények ellenére növekedést hozott az első negyedév az autófinanszírozásban a hazai lízingcégeknél, ám ez elsősorban a céges ügyfeleknek köszönhető – derül ki a Magyar Lízingszövetség adataiból.

Az év második felében a magánvásárlók egy része is visszatérhet a piacra.

Meglehetősen alacsony szintre jutott a lakossági ügyfelek aránya az autófinanszírozásban a lízingcégeknél az első negyedévben – derül ki a Magyar Lízingszövetség most közzétett részletes adataiból. A szervezet statisztikái szerint 2021 első három hónapjában összesen 13,3 milliárd forint értékben kötöttek új lízingszerződéseket magánszemélyek gépjármű – zömében személyautó – vásárlásának finanszírozása céljából, ami a teljes piaci volumen alig több mint 20 százalékát tette ki.

Fotó: Móricz-Sabján Simon / Világgazdaság

Az új személyautók, motorok és kishaszonjárművek finanszírozásánál kimutatott 47,8 milliárd forintos szerződéses összegnek pedig csak a 17,2 százalékát adták a magánvásárlók, ez nagyjából 8,2 milliárd forintnyi volumen három hónap alatt. A használt járműveknél kimutatott szerződéses összegen belül viszont már jóval magasabb, 32 százalék feletti volt a magánvásárlók tranzakcióinak aránya, 5,1 milliárdos volumen mellett.

Figyelemre méltó azonban, hogy a finanszírozott járművek száma alapján már jóval magasabb a lakossági ügyfelek súlya a lízingcégeknél, bár ez nem túlságosan meglepő, hiszen a magánvevőknél általában alacsonyabb az egy járműre eső tranzakciós érték, hiszen más típusú, jellemzően alacsonyabb kategóriás gépjárművet vásárolnak. Az új személyautóknak, motoroknak és kishaszonjárműveknek például 27,7 százalékát finanszíroztatták az első negyedévben magánszemélyek, míg a használt autóknál megközelítette az 50 százalékot ez az arány.

Ez azt is jelentette, hogy az első negyedévben a magánvevők majdnem annyi használt járművet finanszíroztattak a lízingcégekkel, mint újat:

az előbbieknél 2204 volt a kimutatott darabszám, az utóbbiaknál pedig 2323.

A magánvásárlások viszonylag kis súlya a gépjármű-finanszírozásban azzal magyarázható, hogy a koronavírus-járvány, illetve az abból eredő gazdasági visszaesés nyomán a háztartások jóval óvatosabbá váltak, visszafogták a költéseiket, ami egyébként az új- és a használtautó-piac számaiban is tükröződik. Jó esély mutatkozik ugyanakkor arra, hogy az év további részében némileg javuljon a helyzet, hiszen a járvány enyhülésének és a gazdasági kilábalásnak a hatásai látszódhatnak majd a lakossági lízingfinanszírozás alakulásán is.

A lízingszövetség adatai szerint az első negyedévben 64,1 milliárd forint értékben születtek új szerződések a retail autófinanszírozásban, ami 4,4 százalékos növekedés az egy évvel korábbi volumenhez képest. (A növekedésben a szervezet kommentárja szerint jelentős volt a szerepe az árak elmúlt időszakban tapasztalható emelkedésének is.)

A személyautóknál éves összevetésben 3 százalékkal, 47,6 milliárd forintra emelkedett a finanszírozott összeg, miközben a kishaszonjárműveknél 8,4 százalékos növekedést regisztráltak, 16,2 milliárdos volumen mellett. A motorkerékpárok változatlanul nagyon kis szeletét adják az autófinanszírozási üzletágnak: bár éves összevetésben több mint 10 százalékkal nőtt az első három hónapban megkötött szerződések összege, így is mindössze 0,4 milliárd forintot tett ki.

Hogyan változtak a feltételek a vírushelyzet miatt?

A koronavírus az élet minden területére hatott, és alapjaiban rendezte át az életünket.

 

gépjármű pénzpiac autófinanszírozás szövetség lízing
Kapcsolódó cikkek