BUX 42,896.59
+2.36%
BUMIX 3,980.35
+0.50%
CETOP20 1,992.63
+1.63%
OTP 10,775
+1.84%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
+3.46%
+0.56%
+0.20%
ZWACK 17,450
-0.29%
0.00%
ANY 1,640
0.00%
RABA 1,165
0.00%
+3.56%
0.00%
0.00%
+0.46%
OPUS 194.2
+0.52%
+5.88%
-0.61%
0.00%
+5.87%
OTT1 149.2
0.00%
+3.05%
MOL 2,870
+1.27%
-0.75%
ALTEO 2,380
-0.42%
0.00%
+3.83%
EHEP 1,465
-10.94%
-0.70%
-0.76%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+2.11%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
+0.48%
+0.37%
+3.45%
0.00%
-0.31%
+10.71%
GOPD 12,700
+40.80%
OXOTH 3,740
+1.08%
+0.45%
NAP 1,228
+0.16%
+22.22%
-0.96%
Forrás
RND Solutions
Pénz- és tőkepiac

Súlyosbodik a csiphiány

A Jaguar szerint rosszabbodik a csiphiány, ami akár a szállítások 50 százalékos mérséklődését is okozhatja a második félévben. A Mercedes-Benz pedig arról számolt be, hogy a második negyedéves növekedést fogta vissza a félvezetők hiánya.

A félvezetők december óta tartó szűkössége, ami akár 110 milliárd dollárral is csökkentheti az autógyárak forgalmát, a Jaguar szerint a korábban tervezetthez képest akár 50 százalékkal is visszafoghatja a második félévi szállításokat – írja a Bloomberg.

A Jaguar Land Rover indiai anyavállalata, a Tata Motors részvényei a hírek hatására 10 százalékot vesztettek értékükből a mumbai-i tőzsdén, ami ott a legnagyobb napon belüli esés az elmúlt három hónapban.

A Mercedes-Benz is arról számolt be közleményében, hogy a csiphiány jelentősen visszafogta a termelést, hiába a kereslet 27 százalékos megugrása. A német luxusautó-gyártó szerint a félvezetők hiánya különösen érzékelhető volt az elmúlt hónapban és arra számítanak, hogy a helyzet következő két negyedévben is fennmarad.

Fotó: Daniel Pier/NurPhoto / AFP

A páros így csatlakozik az eladási várakozásokat korábban megvágó legnagyobb kínai autógyártó SAIC Motorhoz, ami 500 ezer autóval csökkentette első féléves célját hétfőn. A Nissan, a Volkswagen és a Hyundai is jelezte a problémák fennállást korábban.

Ugyanakkor a félvezetők hiánya akár pozitív is lehet az autógyárak számára, a Jaguar arról beszélt, hogy a magasabb marzsú kocsik gyártására fókuszál, míg a Ford szerint az új autók hiánya a használtautók árát hajtja fel, ami a cég hitelezési részlegének profitját növeli.

A csipek globális szűkössége miatt most az Egyesült Államok, az Európai Unió és Kína is igyekszik ezen alkatrészek gyártását ösztönözni, miután kiderült, hogy a főképpen tajvani termelés egyedisége miféle sérülékenységekhez vezet a globális ellátási láncokban.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek