Donald Trump után Joe Biden elnök is az amerikai befektetők és okostelefon felhasználók érdekeket védi a kínai állami befolyással szemben. Az általuk összeállított fekete listáknak és technológiai tilalmaknak nem várt és aligha tervezett mellékhatásuk van: átrendezik a kínai vállalatok közötti erőviszonyokat. Jól példázza ezt a Huawei hanyatlása és a házi vetélytárs Xiaomi szárnyalása.

Fotó: VCG

Wahington több száz millió dollár értékben hagyott jóvá engedélykérelmeket a kínai vállalatok fekete listáján szereplő Huawei számára, hogy az elektromos autógyártásban használatos csipeket vásárolhasson dinamikusan fejlődő új üzletágához – adta hírül a Reuters. A Huawei, a világ legnagyobb távközlési berendezéseket gyártó vállalata, még a Trump-érában került fel az export tilalmi listára. A tiltás a hálózati eszközökre, okostelefon alkatrészekre és az 5G technológiára vonatkozott.

Ebben Biden elnöksége sem hozott változást, a mostani enyhítés csupán az autóipari csipekre vonatkozik, amelyek régebbi technológiának számítanak, s ezért kevésbé befolyásolják az amerikai-kínai technológiai versenyt.

A mostani intézkedés nyomán nem várható a Huaweire nehezedő nyomás enyhülése, hiszen az igazán forró technológiához továbbra sem juthat hozzá a cég, s a Huawei okostelefonok használói pedig továbbra sem vehetik igénybe a Google egyik kereső funkcióját sem  – mondta a VG-nek Józsa Bence, az Equilor elemzője. Hozzátette, a járműipar számára azonban pozitív a hír, amennyiben a hiánycikknek számító csipek kijuthatnak az Egyesült Államokból a kínai autóiparhoz. Mindamellett továbbra is az a tendencia az ágazatban, hogy a csiphiányt egyrészt a kapacitások bővítésével próbálják enyhíteni, másrészt pedig a korábban kiszervezett csipgyártás hazavitelével.

A Huaweit sújtó amerikai szankciók érdekes módon egy másik kínai vállalatot hoztak helyzetbe – hívta fel a figyelmet a Wall Street Journal.

Az idei második negyedévben a Xiaomi okostelefon értékesítésben megelőzte az Apple-t, s a pekingi székhelyű gyártó a Samsung mögött immár a második helyet foglalja el a világpiacon.

Ráadásul Európában az első helyre ugrott, 24 százalékos piaci részesedéssel, ami duplázást jelent éves összevetésben. A Xiaomi jellemzően a Huawei telefonok piacát rabolja le, hiszen a fogyasztók számára ismerős okos eszközöket árul, a riválisához hasonló áron, s nála hiánytalanul működik a Google. Még az ambíciók sem szerények, hiszen a Xiaomi menedzsment immár a Samsung első helyének elhódításában gondolkodik.

A Xiaomi nem csak az okostelefonok piacán vetélytársa a Huawei-nek. Előrehaladott tárgyalásokat folytatnak az Evergrande kínai ingatlanfejlesztővel és a Shenzhen állami befektetési társasággal, hogy 65 százalékos résesedést szerezhessenek azok elektromos járműgyártó üzletágában.

Tavasszal a Xiaomi 10 milliárd dolláros beruházás bejelentésével erősítette meg, hogy helyet követel magának a villanyautó-piacon, hasonlóan az Apple-hez vagy épp a Huaweihez.