A minőségi szeszipar produkálja az egyik leglátványosabb felpattanást a járványfenyegetettség csökkenése óta. Míg tavaly az emberek világszerte kénytelenek voltak lemondani mind az utazásról, mind az éttermek, vendéglátóhelyek szolgáltatásairól, az idén gyökeresen megváltozott a helyzet: a kiszáradt torkú emberek mintha egyszerre szeretnék bepótolni lemaradásukat – a szeszgyártók nem kis örömére. 

A világ elitjét képező Diageo – Pernod Ricard – Rémy Cointreau triumvirátus ragyogó eredményszámokkal kényeztette a befektetőit. A Rémy Cointreau az áprilissal indult üzleti évének eső felében 104,5 százalékkal, 212,9 millió euróra növelte üzemi eredményét, szemben a cég által felkért 22 elemző várakozásaiból képzett a 168,1 millió eurós konszenzussal. Forgalma 52 százalékkal 645,3 millió euróra nőtt, üzemi marzsa pedig 8,5 százalékponttal 33 százalékra ugrott – derült ki a csütörtökön publikált gyorsjelentéséből.

A töményital-gyártó társaság egyben megemelte az üzleti évre vonatkozó várakozásait, méghozzá az „erős” organikus növekedést „nagyon erősre” módosította az első félév forgalmi adataiból kiindulva, ám ehhez nem fűztek konkrét, publikus tervszámokat. Eric Vallat vezérigazgató megerősítette azon vállalásukat, hogy a Rémy Cointreau karbonkibocsátását 2030-ra felére csökkentik, 2050-re pedig elérik a karbonsemlegességet. Gyorsjelentésüket 10,5 százalékos árfolyam-erősödéssel fogadta a piac.

Fotó: ZHENG SHUAI / AFP

Abban nincs semmi meglepő, hogy a Rémy Cointreau a konyakbarát kínaiak és amerikaiak magas dinamikával jellemezhető fogyasztási szokásaira alapozza a pozitív korrekciót, azt viszont új, hogy az európai kereslet is erőteljes növekedésnek indult a járvány harmadik hulláma után. A profittermelésben egyértelműen Rémy Martin márkával fémjelzett konyak portfólió jár az élen, a csoport nyereségének közel 90 százalékát szállító üzletág ezúttal 188,1 millió eurós eredményt mutatott fel, ami 109,1 százalékos éves bővülésnek felel meg. 

A bárok és éttermek újranyitása eddig sikertörténet volt, kérdés azonban, hogy a negyedik hullám előretörését követő lezárások és korlátozások mennyire fogják meg a forgalombővülést. A Rémy Cointreau-nál azonban biztosak abban, hogy a pandémia korábbi hullámait otthoni zugivászattal kezelő fogyasztók megőrzik ezen jó szokásukat, s az előttünk álló időszakban kommunikációs és marketingkampányokkal is ráerősítenek erre.

Nagy-Britanniában azonban marketingkampánnyal semmit sem érnek el, ott sokkal inkább az áruhiánnyal kellene kezdeniük valamit. Igaz, ezért az ágazattól független tényező, a kamionsofőr hiány a felelős. Olyan kevés a fuvarképes jármű, hogy a helyi szeszipari gyártók és kereskedők szövetsége (WSTA) már-már száraz karácsonnyal fenyeget, ha kormányzati segítséggel nem tudnak úrrá lenni a helyzeten. A 49 nagyvállalatot, köztük a Moët Hennessy UK-t, a Laurent-Perrier UK-t, a Pernod Ricard UK-t, a C&C Groupot és a Matthew Clark-ot felsorakoztató szövetség levélben kérte Grant Shapps közlekedési miniszter közbejárását – írja a Reuters. 

Az üzemanyagok után a szeszes italok területén is felvásárlási pánik tört ki, a meghosszabbodott szállítási idők nyomán áruhiány lépett fel. Félő, hogy a britek bor és rövidital nélkül maradnak az ünnepekre – festette az ördögöt a falra Miles Beale, a WSTA vezérigazgatója. Míg egy éve még két-három nap alatt teljesíteni tudták a kereskedelmi megrendeléseket, most a 15 napos szállítási határidő vált az irányadóvá, miközben ezzel kapcsolatos költségeik átlagosan 7 százalékkal nőttek – eddig. A szövetség aggályait a kormányzat nem veszi túl komolyan, erre utal a kommunikációjuk. Válaszukban az ügyben már meg tett 32 intézkedésüket sorolták fel, amelyekkel reményeik szerint az áruellátási folyamatosságát elő tudják segíteni.