A Magyar Nemzeti Bank (MNB) korlátozott terjedelmű átfogó vizsgálatot folytatott a Generali Biztosító Zrt.-nél (Generali). Az ellenőrzés 2018. április 24-től a vizsgálat lezárásáig tartó időszakot tekintette át.

Mint a jegybank feltárta, az ügyfél rendelkező dokumentumainál a biztosító nyilvántartási rendszere több esetben nem a – dokumentumokkal alátámasztott – tényleges beérkezési időt tartalmazza, vagy nem reprodukálható egyértelműen, hogy a függő ügynök mikor vette át az ügyfélmegbízást. A biztosító többször nem a szerződési feltételekben előírtaknak megfelelően hajtotta végre az ügyfélmegbízást a nyilvántartási rendszerekben szerepeltetett helytelen adatok miatt.

A kötelező gépjármű-felelősségbiztosításoknál (kgfb) a Generali több esetben megsértette a kár- és kötvénynyilvántartó szerv, illetve az üzembentartó felé fennálló tájékoztatási kötelezettségét, például a szerződés létrejötte, megszűnése és a díjfizetés elmulasztása kapcsán. Többször előfordult, hogy a biztosító jogsértően a kockázatviselés kezdetét 60 nappal megelőző ajánlatot fogadott el, s az is, hogy a nem írásban létrejött kgfb-szerződéseknél elmulasztotta a kötvény kiállítását.

Fotó: Kurucz Árpád / Magyar Nemzet

Az informatikai (IT) biztonság kapcsán nem volt mindenkor megfelelő az éles adatok tesztrendszerekben történő kezelése, anonimizálása, s az adatok védelme a rendszerek közötti adatátadások és a távoli, mobileszközzel történő hozzáférések során. Nem különült el kellően a biztosítói és leányvállalati hálózat sem. Nem voltak naprakészek egyes biztonsági frissítések, a már nem támogatott rendszerek kivezetése, egyes rendszerek biztonsági megerősítése és tesztelése, továbbá a hozzáférések kezelése és felülvizsgálata.

Hiányosságok merültek fel a Generali javadalmazási gyakorlata és annak belső szabályozottsága, illetve a nem életbiztosítási díj- és tartalékkockázat meghatározása terén is. Hiányosnak bizonyult a biztosító több termékének díjkalkulációja, s jogsértők voltak több konstrukció szerződési feltételei is. A Generali hiányos belső szabályozás nyomán kialakított kárnyilvántartási rendszere nem tette lehetővé az esetleges késedelmek rendszerszintű szűrését, megállapítását, és csak egyedi kereséssel, kárügyenként lehet ellenőrizni a jelentős számú kárigény megfelelő határidőben történő rendezésére vonatkozó információt.

A jegybank megállapította azt is, hogy nem volt mindenben megfelelő a biztosító panaszkezelési szabályzata s a panaszfelvételi jegyzőkönyv tartalma. Egyes esetekben az ügyfélpanaszokat határidőn túl válaszolta meg a biztosító. Az MNB hiányosságot tárt fel a kgfb-szerződések terhére bejelentett kártérítési igényekkel kapcsolatos tájékoztatás, az életbiztosításhoz kapcsolódó KID tartalma és az értékkövetésről szóló tájékoztatás kapcsán. A biztosító nem adta át teljes terjedelemben a szerződéskötés előtt az életbiztosítási termékismertetőt, és nem volt megfelelő az alkalmassági nyilatkozat tartalma sem.

A feltárt hiányosságok miatt az MNB kedden publikált határozatában – határidők kitűzésével – kötelezte a Generalit, hogy dokumentumokkal igazoltan számoljon be a feltárt problémák megszüntetésére tett intézkedéseiről.

A jegybank 35,5 millió forint felügyeleti és 1,5 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot is kiszabott a biztosítóra.

A bírságnál enyhítő körülménynek számított, hogy a biztosító a vizsgálat során már egyes feltárt hibák korrekciójáról számolt be.