A Lufthansa-csoport 24 százalékkal, 16,8 milliárd euróra növelte bevételét a tavalyi üzleti évben, 

a legnagyobb európai légitársaság 47 millió utast szállított, ez 29 százalékos előrelépés a pandémia kirobbanásának évéhez képest. 

A leginkább figyelt üzemi eredmény (EBIT) szintjén 57 százalékos javulást mutattak ki, de így is 1,8 milliárd eurós mínusz szerepel a tavalyi mérlegben. 

Fotó: FRANKHOERMANN/SVEN SIMON / AFP

A légi teherszállítási üzletág viszont hasított, 1,5 milliárd eurós EBIT-jével mérsékelte a csoportszintű veszteséget. A Lufthansa Cargo egy év alatt 93 százalékkal növelte profitját, köszönhetően a konjunktúra visszatértének, és annak, hogy a tengeri szállítás egyrészt konténerhiány, másrészt a kikötők szűkös kapacitása következtében nem tudta kielégíteni a hirtelen megnövekedett igényeket, és a tehetősebb vállalatok sürgősebb szállítmányaikat inkább légipostán adtak fel. Mindezt kihasználva a cargotársaságok jelentősen emelhették a tarifáikat. 

A csoport az éves kiadásait szinten tudta tartani, leragadtak a 20,80 milliárd eurónál. 

A többi között az Austriant, a Swisst, a Brussels Airlinest és a Eurowingst magában foglaló Lufthansa-csoport 2,7 milliárd eurós tartós kiadáscsökkentést ért el tavaly, azonban még 700 milliót le kell faragniuk ahhoz, hogy teljesítsék a múlt évben meghirdetett drasztikus megszorító programjuk célkitűzéseit. 

A legtöbbet, 1,8 milliárd eurót a dolgozókon spórolták meg, a 2019. decemberi 138 ezer fősről 105 ezresre redukálva az állományt. Németországban 7000 embert küldtek el tavaly, és 2024-ig ég háromezren távoznak a csoport kötelékéből.

Fotó: ARNE DEDERT / AFP

Az olajár emelkedése s vele a kerozin drágulása (valamint a megemelkedett járatszám) viszont megdobta az üzemanyagokra fordított kiadásaikat, az éves szinten 29 százalékos pluszköltség 2,41 milliárd eurós számlához vezetett. A csoport 74 dolláros hordónkénti olajárig van biztonságban fedezeti ügyletei révén. Mivel a jegyzés már a 110 dollárt is meghaladta az Ukrajna ellen indított orosz háború következményeként, ez később igencsak megterhelheti a Lufthansa kerozinszámláját. 

A várakozások azonban az előfoglalások alapján kedvezőnek tűnnek, az éves gyorsjelentéshez fűzött prezentáció szerint a világjárványt megelőző 2019-es békeév foglalásaihoz képest már 84 százalékon állnak. Remco Steenbergen pénzügyi igazgató kiemelte, hogy nyártól már nyereségesen repültek járataik, és ez a negyedik negyedév 304 millió eurós EBITDA-eredményén már meg is látszik. A csoport azonban 2021-ben még masszívan veszteséges volt, igaz, a 2020-as 6,72 milliárd euróról 2,19 milliárdra sikerült lenyomni a mínuszt. A készpénzégetéssel sikerült felhagyniuk a második fél évben, és novemberben visszafizették a német államnak a tavaly tavasszal kapott 3,5 milliárd euró értékű életmentő gyorshitelt.

Fotó: ARNE DEDERT / AFP

Kitekintésükben még komoly üzemi veszteséget jeleznek a folyó negyedévre, onnantól viszont már csilingelni fog a kassza. Év végére a járatok kihasználtságát felhozzák a 2019-es évi 70 százalékára, miközben 2,5 milliárd eurót költenek fejlesztésekre. A kihasználtság 2024 végére már meghaladja a 2019-es bázis 90 százalékot a cégvezetés tervei szerint. Carsten Spohr vezérigazgató úgy látja, hogy a transzkontinentális légi utak visszatérésével, a nyaraló- és a regionális járatok forgalmának felfutásával, valamint 120 új célállomás menetrendbe illesztésével egyenesbe jön a Lufthansa.